Se vorbeste de mai bine de un deceniu despre “batalia pentru talente”. Anul acesta fiind anul cu cea mai mare dinamica pe piata fortei de munca din ultimii 10 ani, companiile vor fi nevoite sa isi foloseasca artileria grea pentru a castiga aceasta batalie. Cel mai important factor care va face diferenta va fi cat de puternic si atragator este brandul de angajator. Mai exact, conteaza acum cat de atractive sunt percepute organizatiile lor de catre potentialii si actualii angajati.
Iata cateva metode prin care companiile isi pot redefini sau consolida brandul de angajator:
- Derularea unui proces de recrutare adecvat – Aceasta inseamna ca procesul de recrutare sa fie unul structurat, cu etape bine definite si mai ales intr-un timp bine determinat care sa se respecte. In aceasta perioada deficitara in talente, sunt de evitat si foarte paguboase situatiile in care recrutarea ajunge un “never-ending story”. Astfel ca un proces de recrutare care se intinde pe mult prea multe saptamani sau care este presarat cu tot felul de teste numerice si analitice pentru pozitii care nu vor folosi niciodata genul asta de abilitati numerice, duce de cele mai multe ori la pierderea candidatilor valorosi. Si de cele mai multe ori lasa o imagine proasta asupra companiei.
De asemenea, a nu se uita oferirea de feedback candidatilor care au fost la interviu, in cazul in care nu au fost selectati. Daca angajatorii ar fi constienti cat de mult conteaza acest lucru pentru candidati si pentru imaginea pe care o lasa prin acest gest aparent marunt, ar depune cu siguranta mai multe efort in transmiterea acestui feedback.
- Alinierea salariilor la realitatea pietei muncii din 2017 – Sunt inca o multime de angajatori care au ramas in urma cu salariile si beneficiile, unii functionand chiar dupa scheme valabile acum 5-6 ani. Realitatea este ca datorita dinamicii ametitoare a pietei muncii din ultima perioada, in multe domenii nici macar salariile care erau valabile anul trecut nu mai sunt de actualitate anul acesta. De aceea companiile ar trebui sa isi achizitioneze studii salariale facute recent in industria lor pentru a fi la curent cu tendintele pietei din acest punct vedere care este extrem de sensibile.
- Investitia in angajati – Este bine cunoscut ca cei mai buni promotori si ambasadori ai unei companii sunt chiar angajatii. Vestile se raspandesc in era internetului mai repede ca niciodata in istorie, iar brandurile se consolideaza cand ambasadorii sunt multumiti sau se subrezesc cand acestia sunt dezamagiti.
Sunt o multime de studii care arata ce isi doresc angajatii inceputului de sec XXI, nu o sa insist, doar o sa amintesc ca pe primele locuri se afla dezvoltarea abilitatilor, expunerea la programe de traininguri, obtinerea de certificari, precum si crearea unui plan de cariera. Acestea sunt benefice atat companiei cat si angajatilor, pentru ca se simt apreciati si luati in seama.
In ultimii ani a luat o mare amploare oferirea unor beneficii care fac spatiul de lucru mai agreabil si orele de munca mai placute. Astfel ca au devenit foarte populare salile de jucat tenis de masa sau biliard, salile de relaxare/motait, masajul la birou, “berea de vineri”. Toate acestea sunt absolute binevenite. Dar nu suficiente. Multi angajatori care au introdus astfel de beneficii nu inteleg de ce nu reusesc sa atraga suficienti candidati buni si de ce le pleaca totusi oamenii din companie. Raspunsul este – pentru ca s-au concentrat prea mult pe acest gen de beneficii “light” si nu suficient pe cele care conteaza cu adevarat.
- Cunosterea motivatiei angajatilor – Angajatorii trebuie sa afle chiar de la interviul de angajare sau in perioada de inductie ce anume motiveaza fiecare angajat. Pentru ca altfel, degeaba amenajeaza 3 sali de ping-pong si billiard si ii trateaza in fiecare vineri cu pizza si bere, daca pentru ei sunt altele lucrurile care conteaza cu adevarat si ii poate tine motivati. Acestea pot fi foarte diverse, de la un program de lucru flexibil, zile in care pot lucra de acasa, obtinerea de certificari, ateliere de dezvoltare personala, pana la implicarea in alte tipuri de proiecte si activitati.
Recunoasterea si aprecierea performantei – Una din cele mai frecvente nemultumiri ale angajatilor fata de managementul companiilor pentru care lucreaza este lipsa recunoasterii meritelor. Si nu neaparat prin compensatii materiale. Majoritatea angajatilor in 2017 fac parte din generatia Y si angajatorii trebuie sa tina cont ca datorita social media este o generatie obisnuita cu validarea prin “like, comment and share”. Astfel ca pentru ei este esential sa primeasca aprecieri, aka “like”-uri atunci cand merita, atunci cand performeaza. Iar cand feedback-ul pozitiv este “share”-uit in fata echipei, acesta este cu atat mai apreciat.
In concluzie, organizatiile care in 2017 nu reusesc sa acorde importanta cuvenita brandului lor de angajator, vor avea de suferit atat pe termen scurt, cat si pe termen lung. Chiar daca prin investitii in campanii de recrutare vor reusi sa atraga angajati de calitate, realitatea pe care acestia o vor intalni in organizatie va determina in final abilitatea reala a companiei de a retine talente. Sau a le pierde! In favoarea competitiei.
De asemenea, sa nu uitam ca in curand vor intra pe scena vietii corporatiste cei din generatia Z, care isi doresc sa schimbe lumea, dar cu efort minim spre deloc. Provocarea va fi atunci si mai mare, pana la reinventarea mediului de lucru, spre altceva decat ceea ce cunoastem noi acum.
Autor: Elena Popa