Sa presupunem ca pentru un anumit job detii un set de cunostinte, competente si aptitudini care te pot ajuta sa te califici pentru oferta. Dar intre aceste cunostinte, competente si aptitudini se afla inevitabilul interviu in cadrul caruia acestea urmeaza sa fie validate … sau nu.

Articolul pleaca deci de la premisa ca esti un candidat eligibil pentru un anumit post din aria ta de interes si prezinta  7 lucruri pe care sa nu le spui sau faci in cadrul interviului de angajare, daca iti doresti jobul.

———————————————————————-

Autor: Elena Popa

 

Desi  intr-un interviu de angajare se pun multe intrebari , toti angajatorii sunt practic interesati sa afle raspunsul la doar 3 intrebari:

                                                   Poti sa faci jobul?

                                                   Iti doresti acel job?

                                                  Te potrivesti in compania lor?

Pentru a convinge angajatorul ca raspunsul la toate cele 3 intrebari este “DA”, sunt anumite lucruri pe care NU trebuie sa le faci sau NU trebuie sa le spui la un interviu. Iata-le pe cele 7 cele mai intalnite:

  1. NU intra in prea multe amanunte – acesta este de obicei “defectul” oamenilor de vanzari, dar nu numai. Nu detalia decat daca ti se cere si/sau daca informatia respectiva este relevanta. Nu va interesa pe nimeni daca te-ai intalnit cu respectivul client intr-o joi, daca ploua in acea zi sau daca era februarie. Orice alta informatie care nu are nicio relevanta pentru jobul respectiv, te va inscrie pe lista acelora cu bile negre.
  2. NU raspunde prea laconic – asa cum detalierea excesiva te depuncteaza puternic sau chiar te descalifica, acelasi lucru se poate intampla daca esti la polul opus. Daca la interviu iti prezinti intreaga experienta profesionala in 5 minute, te anunt ca nu esti pe drumul cel bun sau cel putin nu esti deloc pe traseul care duce la acea companie.
  3. NU vorbi peste interlocutor – dovedeste ca esti un bun ascultator si nu iti intrerupe interlocutorul. Pastreaza-ti ideea pana cand cel/cei din fata ta termina ce are/au de spus sau intrebat si iti dau cuvantul. Am intalnit destule situatii in care candidatii au pierdut interviuri din cauza acestui mic “amanunt”. Pana la urma este si un semn de minim respect sa asculti pana la capat ce are de spus persoana din fata ta, pe langa dovada capacitatii tale de a prelua atent, complet si corect o informatie.
  4. NU arata un atasament prea mare fata de o anumita companie sau pozitie din trecutul tau profesional – pentru unii profesionisti, o anumita companie sau pozitie ramine pentru totdeauna punctul de referinta si se vor raporta mereu la el. Daca lucrul acesta e foarte vizibil exprimat de tine la interviu si angajatorul cunoaste compania respectiva, daca stie ca mediul de lucru si alte conditii de acolo sunt foarte diferite fata de ce ofera el, iar de obicei stie foarte bine, atunci sansele tale sa obtii acel job ti le-ai redus substantial.
  5. NU te retine sa-ti arati motivatia – din teama de a nu parea disperati, destui candidati dau impresia ca nu sunt motivati si lasa o impresie indoielnica din acest punct de vedere. Este foarte important sa iti arati motivatia atit pentru acea companie, cat si pentru respectiva pozitie. Daca au de ales intre un candidat care nu are exact experienta sau calificarea dorita, dar care arata o motivatie puternica, si unul care se potriveste foarte bine din punct de vedere al experientei, dar nu prea si din cel al motivatiei, angajatorii il vor alege de cele mai multe ori pe cel ce se arata motivat.
  6. NU te prezenta cu o atitudine aroganta – de multe ori, din dorinta de a arata incredere in sine si in experienta lor profesionala, destui candidati au tendinta de a scoate aceste lucruri in evidenta mai mult decat este cazul. Atitudinea aroganta se manifesta atit in conversatie, cat si prin limbajul trupului, dar nu te avantajeaza intr-un interviu de angajare. Realizarile si reusitele se pot prezenta si cu modestie, nu numai ostentativ. Te asigur ca modestia neprefacuta va fi mereu apreciata si iti va spori atit charisma, cat si puterea de a convinge.
  7. NU folosi un limbaj prea relaxat – in special tinerii care vin la interviuri au tendinta de a folosi un limbaj total nepotrivit contextului in care se afla. Evita jargonul si cuvinte precum ‘’misto”, “baietas”, “naspa” sau altele asemenea ‘’de pe strada”, pentru ca foarte probabil acolo te va trimite intervievatorul tau.

    In concluzie, de vreme ce vrei ca raspunsul la toate cele 3 majore intrebari ale angajatorului sa fie “DA”, ai grija ca tu de 7 ori sa NU…

Talent Reserve
Autor: Elena Popa

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.