Interviul este cel mai important moment in procesul obtinerii unui job. Insa multi candidati rateaza sansa de a primi o oferta din motive care, de multe ori, nu au neaparat legatura cu experienta si calificarile lor.
Am pregatit o lista cu cele mai intalnite greseli pe care candidatii le fac la interviu.
- Ajung tarziu – Toata lumea stie ca prima impresie conteaza cel mai mult, insa poti face o impresie proasta chiar inainte de a ajunge la interviu. Lipsa de punctualitate poate fi interpretata de angajatori drept lipsa de respect pentru intervievatori si timpul acestora, precum si ca o dovada de lipsa a abilitatii de gestionare a timpului.
De aceea, recomandarea mea este sa va luati o rezerva de timp apreciabila, pentru a nu ajunge in situatia in care sa ratati interviul inainte chiar de a-l incepe. In caz extrem cand prevedeti ca din motive de trafic veti intarsia cateva minute, este mult mai indicat sa sunati si sa anuntati inevitabila intarziere, aratand ca va pasa si in multe situatii puteti astfel sa pierdeti numai jumatate de punct.
- Au o tinuta nepotrivita – Este cunoscut ca felul cum ne imbracam la interviu poate sa fie un factor determinant in obtinerea jobului. Nu inseamna ca angajatorii asteapta din partea candidatilor un spectacol de moda, ci asteapta ca acestia sa aiba o tinuta ingrijita, smart-casual pana la tinuta office, in functie de pozitia respectiva. De asemenea, nu sunt de neglijat nici aspectele ce tin de igiena, manichiura sau accesoriile. Acestea din urma nu trebuie sa fie excesive si/sau stridente.
- Vin nepregatiti la interviu – Nu isi aloca suficient (sau chiar deloc) timp sa se informeze despre angajator. Atunci cand un candidat este interesat de un job in organizatia respectiva, angajatorii se asteapta ca acesta sa depuna un minim efort pentru a afla informatii despre compania care poate deveni urmatorul sau angajator. De aceea, cand se dovedeste ca acel candidat nu a aratat nici un interes in acest sens, sansele ca el sa treaca la urmatoarea etapa sau sa primeasca o oferta sunt sub nivelul marii.
Recomandarea mea este sa va uitati pe site-ul companiei, sa cititi comunicatele de presa ale organizatiei si sa urmariti postarile companiei in social media.
- Vorbesc de rau fostii angajatori – Se intampla ca unii angajati sa stranga multe frustrari si nemultumiri de-a lungul timpului petrecut in jobul actual sau in cele trecute. Problema este cand acestia vin la interviu si varsa camioane de furie in fata intervievatorilor.
Atunci cand sunteti la interviu sa aveti in minte ca angajatorul vrea in echipa o persoana matura, echilibrata, care stie cum sa faca fata nemultumirilor si conflictelor la job.
- Vorbesc prea mult – Unii oameni au impresia ca daca vorbesc mult, prin asta dovedesc ca au abilitati de comunicare extraordinare si cat de buni sunt. Adevarul este ca nimic nu este mai enervant pentru un intervievator decat o persoana care vorbeste intruna, fara macar sa respire si sa iti dea ocazia de a spune ceva sau pune o intrebare. Chiar nu este nevoie ca intervievatorii sa stie povestile de viata ale candidatilor si nici amanunte cu privire la colegi, sefi, nume de strazi sau localitati vizitate.
Recomandarea mea este sa raspundeti strict la intrebarile celor cu care discutati, punand accent pe realizarile voastra la job si la implicarea voastra in proiectele pe care le-ati avut. Amanuntele si detaliile se ofera doar la cerere.
- Sunt complet lipsiti de energie– La polul opus vorbaretilor sunt cei care vin la interviu ca dupa o noapte alba. Sunt lipsiti cu desavarsire de vitalitate si entuziasm, raspund monosilabic, se uita pe geam sau in tavan, nu pun nici o intrebare despre pozitia respectiva, iar munca, in general, pare sa fie pentru ei doar un rau necesar.
Atata timp cat nu sunteti siguri ca va doriti acel job, atata timp cat nu simtiti niciun fel de entuziasm cu privire la acea oportunitate de schimbare, nu o sa convingeti nici angajatorul sa va primeasca in echipa lui.
- Au o atitudine aroganta – Este o mare diferenta intre a arata incredere in sine, de a prezenta cu mandrie realizarile proprii si a fi arogant. Si nu sunt putini cei care nu fac deosebire intre cele doua. Cei aroganti vorbesc incontinuu numai despre ei, cum au reusit ei singuri sa aduca organizatia pe cele mai inalte culmi si cum ar merita statui la intrare si stadioane pline cu fani sa-i aclame. Doar ca organizatiile nu isi doresc astfel de angajati. Isi doresc oameni cu incredere in ei, dar isi doresc ca acestia sa fie oameni de echipa, care sa aiba decenta sa recunosca faptul ca realizarile reprezinta munca unei echipe si nu a unui singur om.
- Au un vocabular prea informal – Unii candidati confunda o atitudine deschisa si prietenoasa cu una informala. Prin urmare, la interviu au un limbaj mult prea informal pana la indecent.
Recomandarea mea este sa pastrati un vocabular adecvat unui interviu de job si nu limbajul care se foloseste la o bere cu prietenii.
- Raspund/scriu mesaje la telefon – In afara situatiei in care chiar exista o urgenta, telefonele nu trebuie folosite si trebuie tinute pe modul silentios in timpul interviului. Aceasta este o dovada de minim respect fata de partenerii de discutie si incalcarea ei atrage inevitabil descalificarea persoanei respective.
In concluzie, trebuie tinut cont de mici (sau mai putin mici) aspecte, dar care pot face o mare diferenta in obtinerea sau neobtinerea unui job. Pentru ca de multe ori primeste oferta nu neaparat cel mai calificat candidat, ci acela care se prezinta cel mai bine la interviu.
Autor: Elena Popa
Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are paisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.