Este o realitate ca multi angajatori se feresc sa angajeze persoane cu peste 20 de ani experienta.
Motivele invocate cel mai adesea sunt: lipsa de flexibilitate, rigiditate in gandire, lipsa energiei, uzura fizica si psihica, rezistenta la schimbare si o anumita greutate in integrarea in colective tinere si in folosirea noilor tehnologii.
Adevarul este ca unii dintre seniori chiar sunt “vinovati”de aceste neajunsuri/defecte. Insa greseala pe care o fac angajatorii este ca ii considera pe toti la fel. Ca ii dau pe toti la o parte “by default” si nu le ofera nici macar sansa unei discutii. Am intalnit destui seniori foarte flexibili, deschisi la nou, pasionati de munca lor, care erau cu mult mai productivi decat colegii lor mai tineri.
Inainte de a respinge din start candidatura unei persoane trecute de prima tinerete, companiile ar trebui sa ia in calcul urmatoarele aspecte:
- Acesti oameni vin cu o valoroasa experienta in spate, experienta care poate face diferenta in situatii critice.
- Seniorii trateaza problemele cu o maturitate aparte, atait profesional, cat si in aspectele cotidiene.
- Angajatii cu experienta sunt dintre cei mai loiali angajati posibili. Cei mai multi vin sa stea pe termen lung si nu vor pleca la prima oferta cu cateva sute de lei mai mare sau pentru o pozitie mai buna.
- Angajatii peste o anumita varsta au o flexibilitate mai mare in ceea ce priveste orele de program, iar daca au copii, acestia sunt de regula mari si nu mai au nevoie de mult de asistenta parintilor.
- In privinta zilelor de concediu medical si a zilelor libere solicitate, contrar mitului urban, seniorii au statistic mai putine zile de absenta decat colegii lor mai tineri.
- Angajatii seniori, tocmai datorita varstei, sunt mult mai responsabili si de incredere, astfel ca vor contribui semnificativ in echilibrarea relatiilor intr-o echipa
- Persoanele cu o vechime mare in munca pot fi modele si mentori pentru colegii lor mai tineri, crescand astfel performantele de ansamblu ale echipei.
- Oamenii cu experienta indelungata au nevoie de foarte putin training sau chiar deloc.
- De multe ori asteptarile lor salariale nu sunt mari, ci in general sunt la nivelul pretentiilor unei persoane cu experienta de 7-10 ani. De la o anumita varsta si un anumit nivel profesional, banii nu mai conteaze atat de mult pentru un senior, existand alte motivatii care le aduc implinire si satisfactie profesionala. De exemplu, bucuria de a darui din cunostintele si experienta lor si de a vedea cum se dezvolta sub ochii lor cei tineri.
- Prin maturitatea lor ei transmit clientilor incredere, credibilitate si respect.
Prin urmare, atat angajatorii cat si seniorii ar trebui sa fie mai flexibili si mai deschisi, pentru a ajunge la cel mai benefic mod de colaborare, de tipul “win-win”.
Persoanele cu experienta ar trebui sa inteleaga ca lucrurile nu se mai intampla ca “pe vremea lor” si sa priveasca schimbarea si noua tehnologie ca factori de progres si sa nu le perceapa ca “tusea si junghiul” organizatiei.
La randul lor, atunci cand fac angajari, companiile trebuie sa aiba in vedere tot mai serios aceasta categorie care de multe ori este data pe nedrept la o parte si sa nu neglijeze contributia pozitiva pe care acestia o pot aduce, prin reducerea fluctuatiei de personal si implicit a costurilor.