CEL MAI BINE PASTRAT SECRET DE CATRE COMPANII:

SALARIUL – TO SHARE OR NOT TO SHARE? 

In ultimii ani, tot mai multe companii la nivel global au ales sa dezvaluie cel mai bine pastrat secret al lor de pana acum, si anume salariile pe care le platesc. Un studiu facut la inceputul anului 2019  de catre Linkedin in 35 de tari  arata ca 27% din companii au ales sa fie transparente in ceea ce priveste salariile, in timp ce alte 22% se gandesc ca in viitorul apropiat sa dezvaluie salariile in anunturile de angajare si in interiorul companiei.

In Romania salariul este confidential, conform legislatiei muncii. Totusi, sunt cateva companii care au ales sa faca publice salariile in anunturi, insa mai mult pentru pozitii de executie.

Am pregatit o selectie cu cele mai des intalnite argumente pro si contra referitoare la transparenta in privinta salariilor.

Argumente contra:

  • Poate crea asteptari nerealiste din partea candidatilor- In marea majoritate a cazurilor companiile anunta un anumit interval salarial, in functie de experienta, iar nu o suma fixa. Unii candidati se pot evalua nerealist si vor considera ca sunt indreptatiti sa primeasca valoarea de la limita superioara a intervalului, neacceptand nimic mai putin si simtindu-se frustrati daca acest lucru se intampla.
  • Se vor crea tensiuni in interiorul companiei – Aceasta este una din cele mai mari temeri ale angajatorilor. Si este una realista, pentru ca, din pacate, se intampla adesea ca salariile angajatilor mai vechi sa nu fie aliniate cu cele ale angajatilor noi, lucru care poate crea disensiuni majore in interiorul companiei. De exemplu, in 2017 BBC a facut publice salariile a 96 dintre angajatii de top ai companiei, lucru care a declansat un val de discutii atat in interioriul companiei, cat si in presa, cu privire in special la salariile exorbitante ale vedetelor, dar si la diferentele majore de retribuire intre barbati si femei.
  • Candidatii vor aplica atrasi numai de salariu si nu de pozitie in sine- Companiile se tem ca daca vor face publice salariile dinainte, unii candidati vor aplica doar pentru a obtine o crestere salariala fata de ce au in prezent, iar nu pentru ca sunt cu adevarat motivati de pozitie in sine.
  • Unele companii platesc sub nivelul pietei – In aceasta situatie organizatiile prefera sa nu faca publica informatia pana cand nu are o intrevedere fata in fata cu candidatii. In cadrul interviului, aceste companii incearca sa atraga potentialii candidati cu alte beneficii, care spera ei vor compensa oferta salariala necorelata cu cererea si oferta curenta de pe piata muncii.
  • Companiile competitoare vor afla salariile din firma – Facand publice salariile oferite, firmele risca sa ofere pe tava competitiei informatii pretioase, care pot fi folosite in dezvoltarea politicilor lor de recrutare si retentie.

 

Argumente pro:

  • Creaza un filtru eficient al aplicantilor – Publicarea salariilor poate scuti mult timp atat angajatorilor, cat si candidatilor, facand procesul de selectie mult mai rapid si eficient. Exista nenumarate cazuri in care se ajunge la un stadiu avansat al discutiilor, dupa 2-3 sau chiar 4 interviuri, pentru ca in final candidatul sa afle ca oferta salariala este mult sub ceea ce isi doreste, pierzandu-se astfel timp pretios de ambele parti.
  • Se creaza o atmosfera de incredere in companie- Acesta este de departe unul din cele mai mare beneficii ale transparentei salariale. Facand publice salariile, angajatii stiu ca sunt platiti corect si se creaza astfel o atmosfera de incredere. Dimpotriva, o “cultura a secretomaniei” poate crea o atmosfera de vesnica suspiciune si neincredere, in care angajatii vor face speculatii privind salariile colegilor si sefilor, care uneori pot fi departe de realitate.
  • Candidatii si competitia pot afla oricum salariile- Oricat s-ar stradui companiile sa pastreze confidentialitatea privind acest aspect sensibil, salariile se pot afla, uneori destul de usor. Exista site-uri, platforme online si forumuri unde se discuta acest subiect, deci practic oricine se poate documenta in secolul in care informatia circula mai rapid ca oricand.
  • Publicarea salariului avantajeaza companiile care platesc bine – Companiile care platesc bine, peste media pietei, vor atrage astfel un numar mult mai mare de candidati.

In concluzie, decizia de a divulga sau nu salariile, respectiv intervalul salarial, este una delicata, care poate afecta in mod negativ sau pozitiv companiile, in functie de felul cum sunt pozitionate pe piata muncii si de cat de pregatite sunt in intern pentru a afisa aceasta transparenta. Acelasi studiu facut de Linkedin la nivel global releva faptul ca mai mult de 50% dintre angajatori nu sunt dispusi sau nu sunt pregatiti sa faca acest pas, 75% dintre acestia declarand ca le e teama ca aceasta actiune ar crea tulburari in cadrul organizatiilor lor.