In ultimul deceniu, la nivel global, tot mai multe companii au inceput sa fie interesate de dezvoltarea unor programe de wellbeing (starea de bine a angajatilor) la birou, pentru ca au inteles impactul pozitiv pe care acestea il au asupra angajatilor. Beneficiile implementarii aceste programe sunt unele importante, pentru ca ele cresc productivitatea angajatilor, ii tin motivati si implicati, creeaza un climat pozitiv si sanatos la locul de munca, si, nu in ultimul rand, scad nivelul de stres si elimina fenomenul de burnout (extenuare) al salariatilor.
In companiile mari din domeniul IT, Big 4 sau banking exista chiar pozitii dedicate pentru aceste activitati, ca de exemplu: Chief Wellbeing/Happiness Officer sau Wellbeing/Happiness Manager. In marea majoritate a companiilor, insa, aceste programe sunt create si implementate de HR Manageri.
Programele pot fi aplicate si in firmele mai mici, pentru ca nu trebuie sa fie neaparat unele costisitoare, ci se pot obtine rezultate apreciabile cu investitii modeste. Si in Romania exista din ce in ce mai multe organizatii care au dezvoltat si implementat astfel de programe, imbunatatindu-le de la an la an.
Pentru a avea o abordare integrata a tot ce inseamna “starea de bine” a angajatului, aceste actiuni ar trebui sa adreseze patru aspecte: fizic, mental, social si financiar.
Iata cateva idei de activitati de wellbeing folosite in intreaga lume, care adreseaza cel putin una din cele patru ipostaze mentionate:
- Fructe la birou – Oferite zilnic sau saptamanal, au un impact demonstrat asupra nivelului de energie si a sanatatii oamenilor.
- Masaj la birou – Este unul dintre cele mai apreciate programe de wellbeing, reducand stress-ul, crescand productivitatea si imbunatatind calitatea somnului.
- Abonamente la sala – Costul abonamentului pentru angajat este mai scazut decat daca l-ar fi achizitionat ca persoana fizica. Este unul din cele mai raspandite beneficii oferite de companii, insa, din statistici reiese ca nu este folosit decat de un numar destul de redus de angajati.
- Organizarea de workshop-uri de nutritie – Este un program nu foarte raspandit, din pacate, dar foarte apreciat de angajati.
- Workshop-uri de gatit mancare sanatoasa – Companiile angajeaza bucatari care fac demonstratii de gatit retete simple si sanatoase.
- Crearea unei carti/brosuri de retete – Angajatii trimit cate una sau mai multe retete favorite de mancare sanatoasa. Cele mai populare retete sunt prinse intr-o brosura, care apoi este trimisa tuturor angajatilor.
- Organizarea de campanii de vaccinare contra gripei – Popularitatea acestui program este una semnificativa pe tot globul.
- Organizarea “zilei sanatatii” – Poate fi orice zi, de exemplu “miercurea sanatoasa”, in care angajatilor li se va reaminti sa aiba un stil de viata cat mai sanatos: fie sa mearga pe jos in acea zi sau cu bicicleta, fie sa manance cat mai multe fructe si/sau legume, fie sa se duca la sala de sport, etc.
- “Luni fara carne”– Poate fi orice zi a saptamanii, insa luni ar fi cea mai potrivita zi, tinand cont ca vine dupa week-end, cand oamenii mananca de obicei mai mult si mai greu.
- Organizarea de “walking meetings” sau “standing meetings” – Richard Branson, fondatorul Virgin Group, este adeptul unor astfel de sedinte. Pe langa efectul benefic asupra starii fizice, Brason considera ca oamenii sunt mai eficienti in a ajunge la o concluzie atunci cand stau in picioare decat atunci cand stau jos.
- Postarea de afise langa usile lifturilor in care sa le propuna/reaminteasca angajatilor sa foloseasca scarile in locul liftului – Se pare ca este o actiune care chiar functioneaza.
- Provocarea “1 km pe zi”– Timp de 30 de zile angajatii monitorizeaza cate zile au alergat cel putin 1 km. La sfarsitul lunii castigatorul primeste un premiu.
- Provocarea “7 ore de somn” – Timp de 30 de zile angajatii monitorizeaza cate nopti au dormit cel putin 7 ore. La sfarsitul lunii castigatorul primeste un premiu.
- Provocari de fitness – Acestea pot fi organizate saptamanal sau lunar. De exemplu: cati km alearga, cati km merge cu bicicleta, cate flotari, cate bazine de inot, etc
- Organizarea de workshop-uri de “mindfulness” – Aceste workshop-uri organizate la birou au inceput sa devina din ce in ce mai populare, inclusiv in Romania. Sesiunile de meditatie ghidata ajuta angajatii sa se elibereze de stres, de indoieli si de frici, obtinand la final o stare de spirit buna si optimista.
- Provocarea “21 de zile de recunostinta” – Timp de 21 de zile angajatii sunt incurajati sa isi noteze cel putin 3 lucruri pentru care sunt recunoscatori in ziua respectiva. Cercetarile au demonstrat ca cei care practica recunostinta in mod frecvent au o stare de spirit mult mai buna, o stare imbunatatita de sanatate, si reactioneaza la lucrurile negative sau neplacerile ce apar in vietile lor intr-un mod mult mai echilibrat si pozitiv.
- Program de lucru flexibil – Este un beneficiu foarte apreciat si cu rezultate pozitive in cresterea eficientei.
- Lucrul de acasa – Este unul dintre cele mai apreciate beneficii, avand rezultatele scontate in ceea ce priveste starea de bine a angajatilor si in cresterea productivitatii.
- Includerea recunoasterii meritelor ca parte din cultura companiei – Una din cele mai dorite si usor de realizat initiative de wellbeing este simpla recunoastere a efortului si a realizarilor angajatilor. Aceasta actiune poate fi facuta personal, in fata echipei, pe email, sub forma unui program de genul “angajatul lunii/trimestrului/anului” sau poate fi un simplu “bilet de multumire”.
- Oferirea de concedii sabatice – Este un beneficiu cu impact considerabil asupra starii de bine al angajatului, o practica care devine din ce in ce mai populara in organizatii. De obicei acesta se ofera angajatilor cu min 4-5 ani vechime in companie si durata concediului poate varia intre 2 si 12 luni. Majoritatea acestor concedii sunt conditionate insa ca in perioada respectiva angajatul sa aiba o activitate: fie sa calatoreasca, fie sa studieze, fie pentru proiecte personale.
- Oferirea unei zile de concediu de ziua de nastere – Este un beneficiu foarte apreciat de angajati, dar nu suficient de raspandit in randul angajatorilor.
- Muzica la birou – Studiile arata ca muzica imbunatateste considerabil starea de spirit, creste productivitatea si creativitatea. Ideala este o muzica ambientala, fara versuri, pentru a nu distrage atentia.
- Short Friday – Tinand cont ca pe timpul verii activitatea este una mai redusa in multe domenii, se poate acorda vinerea un program redus, fara ca acest lucru sa aiba un impact negativ asupra eficientei.
- “Pets in the office” – Aceasta actiune devine tot mai populara, datorita beneficiilor dovedite ale prezentei animalelor de companie la birou: reducerea stress-ul, cresterea productivitatii, retentie marita, o crestere apreciabila a comunicarii interne, imbunatatirea moralului, inclusiv cresterea starii de bine a animalului de companie.
- Organizarea de team building-uri – Este o actiune larg raspandita si apreciata, cu un efect mai mult decat benefic asupra lucrului in echipa si a comunicarii interne.
- Oferirea de gratuitati – Cele mai populare sunt abonamentele la Netflix, bilete la concerte, baterii portabile, etc
- Camera de recreere/jocuri – Acest beneficiu este foarte raspandit in general in companiile IT.
- Oferirea unui buget pentru carti de dezvoltare personala – Stabilirea unui buget lunar pentru achizitionarea de carti de dezvoltare personala este o practica care s-a dovedit utila si foarte apreciata de angajati.
- Organizarea de workshop-uri pe teme financiare – Workshopuri in care angajatii sa invete cum sa isi gestioneze eficient veniturile au devenit foarte populare si apreciate in toata lumea.
- Sponsorizarea studiilor – Sustinerea financiara, integrala sau partiala, a celor care vor sa se perfectioneze in domeniile lor.
Asadar, exista numeroase solutii si idei de imbunatatire a starii de bine a angajatilor, unele aproape fara niciun cost, altele cu costuri minime. Desigur, ele trebuie implementate in mod inteligent si eficient, organizand sondaje in randul angajatilor pentru a intelege preferintele acestora. Apoi, ulterior implementarii lor, trebuiesc organizate studii pentru a avea o idee clara despre ce functioneaza si ce nu.
Autor: Elena Popa
Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are paisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.