Angajatii toxici sunt acei oameni care aduc discomfort celorlalti colegi cu cetatenie de corporatisti, avand un impact negativ asupra productivitatii si asupra bunului mers al organizatiei in general. Acestia nu sunt neaparat lipsiti de abilitati sau calitati, ci dimpotriva, unii dintre ei pot fi foarte carismatici, inteligenti, creativi si cu o stima de sine foarte ridicata.
Sunt mai multe tipuri de personalitati care pot afecta negativ si chiar otravi atmosfera intr-o organizatie, insa aceste 3 tipuri par sa fie cele mai periculoase:
- Victima – una din cele mai mari provocari ale managerilor este sa sa faca fata celor care se percep in postura de victima. Acestia ofteaza si se plang de cate ori au ocazia, gasesc mereu scuze si vinovati si au o excelenta abilitate de a gasi nori chiar si pe cel mai senin cer, ca in bancul cu femeia care isi cere scuze: “Scuze, dar a fost vina ta.”
Problema este cu atat mai mare, cu cat acest gen de angajati reuseste sa atraga in cerul lor acoperit si alti colegi, care usor-usor devin dupa chipul si asemanarea “victimei” .
Ei pot fi genul de angajati devotati, stand peste program, dar care tin sa sublinieze neaparat sacrificiul facut. De regula nu au prea mare incredere in ei si in abilitatile proprii si doresc sa demonstreze (lor si celor din jur) ca de fapt sunt persoane competente.
Este rolul managerului de a discuta atat cu ei, cat si cu ai lor colegi, pentru a aduce starea de spirit la cotele normale.
- Agitatorul – este cel caruia ii place sa agite spiritele, sa joace rolul de “drama queen”, sa gaseasca mereu ceva de comentat cu sau despre colegi si nu numai. Pe scurt, in jurul lor te afunzi intr-un strat de cel putin 50 de cm de drama.
Adesea acesta isi asuma si rolul de erou si isi traieste fiecare zi ca si cum ar fi pe scena, cautand sa stranga cat mai multi fani si cat mai multe ‘like-uri’ . Nu este foarte preocupat de munca si nici pasionat de ceea ce face, insa este charismatic, cu o mare incredere in sine, de aceea poate deveni usor lider informal de grup sau chiar formator de opinii.
Cel mai eficient mod de a tine sub control manipularile unui astfel de angajat este de a-i da cat mai multe responsabilitati si de a-l tine ocupat si cat mai izolat.
- Rebelul – este rebelul cu sau fara cauza, determinat sa incalce regulile, de la cele mai simple pana la cele mai complexe…. ”nu de multe ori, dar cam des”, vorba lui Caragiale. El considera regulile ca fiind o forma de control si de aceea incearca de cate ori are ocazia sa le saboteze.
Non-conformismul nu este in sine un lucru rau, ci dimpotriva, poate fi deseori benefic. De multe ori progresul vine din partea necomformistilor si a rebelilor. De aceea cea mai buna metoda de a colabora cu acesti angajati, care sunt doar in cele mai multe cazuri spirite independente care vor sa schimbe lumea, este ca managerii sa ii puna sa isi foloseasca abilitatile si calitatile pentru dezvoltarea si avansarea organizatiei.
In concluzie, companiile trebuie sa fie foarte atente la procesul de selectie, pentru ca intre paginile unui CV aparent de exceptie, se poate ascunde uneori un Gica Contra, o Regina a Dramelor sau un “James Dean”, care poate “ retrograda” grav compania sau o poate muta direct in Screwedtatistan.