Acum unul-doua decenii, cand angajatii erau doar simplii executanti si li se inoculase puternic principiul: “nimeni nu este de neinlocuit”, managerul era un simplu sef, care la randul sau primea ordine “de sus”. Angajatii executau ce li se spunea, fara a comenta ceva, fara a aduce contra-argumente, fara a cere prea multe explicatii, ci doar pentru ca “asa a zis seful sa facem”.
Astazi suntem insa intr-un alt film. Generatiile Y si Z (de curand intrata pe piata muncii) au nevoie de feedback constant, au nevoie sa inteleaga DE CE li se cer sa faca anumite sarcini, de ce trebuie sa respecte anumite reguli (valorizeaza semnificatia activitatii, nu executia orbeasca), au nevoie sa se simta auziti atunci cand vin cu idei si propuneri de schimbare, au nevoie de imputernicire (“empowerment”), au nevoie sa se simta apreciati, valorizati, intelesi.
Rolul managerului a devenit prin urmare unul mult mai complex, astfel ca el nu trebuie doar sa supervizeze si sa coordoneze o echipa, ci sa faca membrii echipei sa simta ca munca lor este apreciata, ca li se pun la dispozitie toate instrumentele pentru a-si face jobul, ca managerilor si companiei chiar le pasa de nevoile lor si tin cont de doleantele lor.
Iata schitate cateva idei care ar putea ajuta managerii sa creeze un mediu de lucru prietenos, sa creasca retentia in echipele lor si sa castige respectul si aprecierea membrilor echipei:
- Intalniri 1:1 – Aceste intalniri mi se pare de o importanta cruciala, pentru ca reprezinta cea mai buna metoda prin care un manager isi poate cunoaste colegii si poate afla lucruri care, altfel, nu vor fi niciodata spuse (sau vor fi spuse cand este prea tarziu, la exit interview). Orice manager ar trebui sa aiba cel putin o data pe luna o intalnire 1:1 cu fiecare membru al echipei. Tinand cont ca majoritatea echipelor sunt foarte eterogene (personalitati diferite si stiluri de munca diferite), este esential sa ajungi sa ii cunosti pe fiecare in parte si sa afli nevoile lor, nemultumirile lor, bucuriile lor.
Pe langa discutia privind starea lor generala, intrebarile ar trebui sa fie cat mai la obiect, spre exemplu:
- Care sunt activitatile care le consuma cel mai mult timp la job?
- Ce cred ei ca ar trebui facut pentru a se elimina activitatile consumatoare de timp sau activitatile care ii distrag?
- Considera ca primesc suficient feedback privind munca lor?
- Unde simt ca ar avea nevoie de mai mult suport/indrumare?
- Pe o scala de la 1 la 10, cat de multumiti sunt la job?
- Asculta cu atentie – Nimic nu este mai frustrant pentru o persoana decat sa vada ca cel din faţa lui este cu gandul in cealalta emisfera a globului, in timp ce el vorbeste despre lucruri pe care le considera importante. In lumea “fast-forward” in care traim, in care managerii trebuie sa se gandeasca la 10 lucruri deodata, ascultarea pare sa fi devenit o adevarata provocare. Insa pentru a castiga respectul si increderea echipei, managerul chiar trebuie sa fie acolo, atat fizic, cat si cu toata atentia si toate gandurile.
- Arata-ti aprecierea in modul cu care fiecare rezoneaza – Este foarte important ca managerul sa inteleaga cum fiecare membru al echipei percepe aprecierea si recunoasterea si sa le ofere in mod adecvat. De exemplu, pentru unii este important sa fie apreciati in faţa intregii echipe, pe cand pe altii ii poate face sa se simta incomfortabil.
- Sustine performanta si nu favoriza membrii echipei pe motive subiective – Toata lumea este constienta ca nu toti membrii echipei trebuie tratati la fel, insa diferentele trebuie facute strict pe baza rezultatelor. Nimic nu este mai demotivant intr-un colectiv decat favoritismele facute de manageri pe motive strict subiective, si nu de performanta.
- Sustine-ti echipa – Un bun leader isi va sustine intotdeauna echipa in faţa superiorilor lui si/sau in faţa clientilor. De asemenea, daca unii membrii ai echipei sunt introverti si nu se simt confortabil sa isi expuna public ideile intr-un meeting, va fi foarte apreciat managerul care le va sustine apoi in faţa echipei in numele acelora care nu s-au simtit confortabil sa le comunice.
In concluzie, este esential pentru orice manager sa isi dezvolte inteligenta emotionala si sa isi faca o prioritate din construirea si dezvoltarea relatiei cu echipa lui, cat si dezvoltarea relatiilor in interiorul echipei lui.
Problema pe care am observat-o in mai multe organizatii este ca unii manageri sunt mult prea implicati in operational si/sau subordonatii directi sunt mult prea multi (nu ca aceasta ar fi optiunea lor) si nu au timp sa acorde atentie suficienta echipei, atat cat ar trebui sau pe cat si-ar dori.
Unii oameni sunt nascuti leaderi – sunt persoane carismatice, capabile sa influenteze si sa-i inspire pe altii. Altii isi cultiva aceste calitati si abilitati prin autocunoastere si permanenta instruire. Indiferent daca faci parte din prima sau a doua categorie de leaderi, este nevoie cu siguranta de efort si munca sustinuta pentru a-ti rafina aceste abilitati si pentru a avea in final o echipa de oameni multumiti si productivi.