Daca esti in cautarea unui nou job, trebuie sa fii constient ca angajatorii vor face cercetari mai mult sau mai putin amanuntite despre tine inainte de a te chema la interviu sau inainte de a-ti face o oferta. Cele mai des cercetate platforme social media de catre Manageri si/sau Recrutori sunt Facebook si Linkedin. Insa, ei pot cauta numele tau si direct pe Google. De aceea, este crucial ca reputatia ta online sa fie una care sa nu faca niciun angajator sa ridice spranceana.
Asadar, pentru a verifica rezultatele cautarii numelui tau pe Google, este recomandat sa cauti de pe computerul unui prieten, pentru ca Google personalizeaza rezultatele pe baza istoricului cautarilor tale. De asemenea, este bine sa te deloghezi de pe toate conturile Google (Google plus, gmail, etc).
Din nou, inainte de a posta ceva pe Linkedin si/sau Facebook, intreaba-te daca te-ai simti confortabil ca angajatorul tau sau alti posibili angajatori sa vada ce ai scris sau ce poze/articole ai postat.
Cateva sfaturi in ceea ce priveste postarile pe Linkedin:
- Testele de genul: “Care sunt primele litere pe care le vezi?” sau meme-uri cu: “Iar e luni si trebuie sa ma duc la scarbici”, ori “Octombrie, fii bun cu mine!” nu au ce cauta pe aceasta platforma si mai ales nu postate in timpul orelor de program. Mesajul pe care il transmiti celor ce te citesc este ca te plictisesti grav la birou si in plus nu ai un minim interes pentru domeniul in care activezi, din moment ce alegi sa informezi persoanele cu care esti conectat ca azi este o alta trista zi de luni si nu gasesti orice alta informatie care ar putea fi de folos si de interes pentru conexiunile tale.
- Comentariile politice si religioase nu isi au locul pe Linkedin. Este bine sa pastram simpatiile politice pentru prieteni si cunoscuti. La fel si cu optiunile religioase. Postarile pline de cucernicie cu “Doamne ajuta!”, “Amin!” sau “Allah e bun!” nu trebuie sa apara pe un site de business.
- Este recomandat sa fiti activi pe Linkedin, postand articole din domeniile voastre de activitate si/sau comentand la postarile altora. Totusi, aveti grija la ce si cum comentati. Am vazut unii profesionisti care isi asuma in permanenta rolul de “Gica-contra” si in general nu au niciodata nimic pozitiv si constructiv de spus/comentat/adaugat. O atitudine de vesnic nemultumit si o viata plina de drame nu sunt tocmai lucrurile pe care managerii doresc sa le gaseasca la potentialii angajati.
Dupa cum probabil stiti, activitatea voastra pe Linkedin se poate vedea usor la profil, inclusiv comentariile pe care le-ati facut in ultimele saptamani.
- Completati-va cu acuratete informatiile din profil. De exemplu, am vazut atasate la profilul Linkedin al unui candidat 3 variante de CV, cu grave neconcordante intre ele. Intr-o varianta aparea ca a lucrat un an la un anumit job, in a doua versiune era scris ca a lucrat 5 luni, iar in ultimul CV acel job nu mai aparea deloc. Sansele ca aceste variante sa fie citite de Recrutori sunt foarte mari, iar probabilitatea sa fie chemat la un interviu este direct proportionala cu credibilitatea persoanei in urma lecturarii a 3 povesti diferite.
In cazul postarilor pe Facebook:
– Ganditi-va ce imagine proiectati atunci cand apareti in poze imbracati/e sumar, cand postati poze cu muulte sticle pe masa sau postati comentarii care intra in zona… crepusculara.
– Nu accidentati limba Romana! Macar voi nu….
– Nu postati poze sclipicioase, ingerasi care ies din cesti de cafele, icoane care aduc noroc, nu amenintati ca daca prietenii din lista nu trimit postarea voastra la 10 oameni si 5 pisici, nu o sa mai vina niciodata week-end-ul si vor avea 7 ani de ghinion.
– Nu dezvaluiti cu lux de amanunt vietile voastre amoroase si nu chinuiti publicul cu povesti despre cat de nemernici/nemernice au fost fostii parteneri/partenere.
Sigur, in cazul Facebook exista binecuvantata optiune de a nu face publice postarile, insa suprinzator de multi oameni nu o folosesc.
Pentru Linkedin nu exista aceasta optiune si unii angajati au declarat ca prefera sa nu aiba un cont pe Linkedin, unul din motive fiind faptul ca nu se simt confortabil sa se “expuna” online. Insa nu recomand absolut deloc aceasta optiune. Daca deschiderea unui cont pe Facebook este o optiune personala, a nu avea un cont pe Linkedin aproape ca nu mai este o optiune, daca esti in cautarea unui nou job, daca pur si simplu vrei sa iti maresti networkingul sau cauti noi oportunitati de afaceri. Recrutorii isi pun multe semne de intrebare atunci cand gasesc candidati care nu au un profil Linkedin. Cel putin in unele profesii, cum ar fi marketing sau vanzari, absenta unui profil Linkedin este deja privita ca o lipsa de profesionalism si acei candidati sunt priviti cu suspiciune. Cum poti sa promovezi un brand sau cum poti sa vinzi un produs/serviciu, cum poti sa iti dezvolti reteaua de clienti, daca nu vrei sa folosesti unul din cele mai bune instrumente de promovare, ceea ce este Linkedin? Cum poti sa te remarci ca profesionist in domeniul tau, daca nu te preocupi de brandul tau personal? Si din nou, lipsa brandului personal nu mai este in 2018 o optiune. Daca nu esti vizibil online, practic nu existi.
In concluzie, orice informatie care ajunge online din directia/tastatura ta trebuie sa fie in concordanta cu imaginea pe care vrei sa o proiectezi/construiesti despre tine.
Tine cont: “Dureaza 20 de ani sa iti construiesti reputatia si doar 5 minute sa o pierzi. Daca te vei gandi la acest fapt, vei face lucrurile diferit.” – Warren Buffett