Daca in secolul trecut era de ajuns sa ai doar experienta si anumite calificari pentru un anumit job, in secolul XXI cerintele angajatorilor au devenit ceva mai sofisticate. Astfel ca se pune un accent din ce in ce mai mare pe abilitatile numite generic “soft skills’. In afara acestor abilitati, care pot fi innascute, dar si dobandite, companiile cauta candidati care au anumite trasaturi de personalitate  (sau cel putin comportamente invatate, asumate si care devin o a doua natura) ce ii ajuta sa eficientizeze munca, atat a lor cat si a celorlalti membri ai echipei.

Iata care sunt cele mai cerute abilitati/trasaturi de personalitate de catre angajatori in 2016:

  • Abilitatea de automotivare – angajatorii cauta persoane care nu au nevoie sa fie impinsi de la spate, angajati care isi seteaza obiective in viata si la locul de munca si sunt rigurosi in urmarirea lor.
  • Lucrul in echipa & bune abilitati de comunicare – sunt abilitati devenite aproape indispensabile, pentru ca putine mai sunt joburile in care angajatii lucreaza individual, fara sa interactioneze prea mult cu restul echipei. Cele mai multe joburi presupun acum lucrul in echipa, colaborarea nu numai cu colegii din acelasi departament, dar si cu cei din alte departamente. De aceea, o persoana individualista, care nu este capabila sa comunice clar cu ceilalti, care nu reuseste sa se integreze intr-un grup, care nu este dispusa sa isi impartaseasca din experienta si cunostintele ei, este pentru un angajator un obstacol major in crearea unui mediu aromios si mai ales functional de lucru.
  • Atitudine pozitiva – este o notiune relativ noua, dar foarte importanta in epoca in care traim. Stiti acele persoane care par ca au mereu un nor negru deasupra capului, care vad totul in cele mai sumbre nuante de gri negricios, care te intampina cu „nu se poate”, „asta-i o prostie”, „nu va functiona oricum”? Ei bine, ei sunt spaima angajatorilor. Si pe buna dreptate. Pentru ca angajatii vesnic suparati, avand mereu checklist-ul de vaicareli gata pregatit, indiferent de situatie nu au cum sa fie eficienti si mai mult decat atat, altereaza serios atitudinea si starea de spirit a unui intreg colectiv.
  • Abilitati de organizare si prioritizare – este secolul supersonic, in care toate lucrurile se intampla foarte repede si clientii companiilor vor totul ‘ieri’. Prin urmare, ne place sau nu, practic angajatii nu pot sa functioneze normal si sa fie si eficienti in ceea ce fac daca nu reusesc sa isi organizeze activitatea corespunzator. In joburile anului 2016, un angajat trebuie sa trimita cel putin 10-15 emailuri/zi, sa raspunda la minim 7 telefoane si pe langa asta, sa parcurga si „to do list” din ziua respectiva. De aceea, aceste abilitati sunt esentiale pentru orice angajat, indiferent de pozitia pe care o ocupa.
  • Abilitatea de a rezolva probleme – este o abilitate extrem de dorita, dat fiind ritmul alert si situatiile neprevazute care apar zilnic, angajatorii au nevoie de oameni cu spirit practic, care sunt capabili sa isi foloseasca mintea si sa gaseasca solutii, iar nu vinovati sau tapi ispasitori neaparat si intotdeauna doar in altii.
  • Flexibilitatea – este o trasatura pe care mediul de lucru actual o impune, pentru ca traim in secolul in care actualizarile se fac de la o ora la alta, in care e nevoie de schimbare permanenta pentru a rezista in fata concurentei, prin urmare companiile au nevoie de oameni cu un grad mare de flexibilitate si deschidere la schimbare. Angajatorii nu isi doresc persoane care nu pot iesi din anumite sabloane, care sunt adeptii formulelor “noi asa am facut mereu si a lucrurile au functionat, de ce sa schimbam?” sau care nu reusesc sa se adapteze la noi situatii.
  • Abilitati de leadership – angajatorii cauta oameni care stiu sa motiveze o echipa, oameni care ii pot face pe cei pe care-i conduc sa actioneze coerent si sincronizat in aceeasi directie.
  • Energie – angajatorii se uita din ce in ce mai mult la nivelul de energie pe care il transmit si manifesta candidatii. Daca cei care vin la interviu stau prabusiti in scaun, vorbesc cu voce scazuta, egala, fara pasiune, sunt foarte multe sanse sa nu fie printre cei alesi, chiar daca au un nivel de cunostinte ridicat si o experienta relevanta. Pentru ca acestea din urma isi pierd orice valoare atita timp cat omul nu pune energie si pasiune in ceea ce face.
  • Simtul umorului – este o cerinta relativ recent aparuta (in ultimii 3-4 ani), insa din ce in ce mai des intalnita. Angajatii petrec destul timp la birou ca sa nu fie atenti si la cei cu care impart acest timp, iar atmosferei din mediul de lucru i se acorda o atentie tot mai mare de catre angajatori. Nu trebuie sa fii Mister Bean, dar nici sa concurezi celebritati locale la tunat&fulgerat si la incruntat sprancenele.

Prin urmare, indiferent de pozitie, chiar si pentru cele foarte tehnice, diferenta o va face candidatul care demonstreaza ca are (mare parte din) aceste abilitati si trasaturi de personalitate.

  • Distribuie
Autor: Elena Popa

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.