Cu un deceniu in urma candidatii erau foarte interesati de beneficii precum asigurare medicala la clinica privata si bonurile de masa. Acum pentru majoritatea companiilor aceste beneficii sunt unele „standard”, iar cei in cautare de un nou job le considera ca atare.
In ultimii 2-3 ani si cu precadere in primele luni ale lui 2016, tot mai multi cautatori de job mi-au spus ca pentru ei cel mai important beneficiu ar fi un program de lucru flexibil si posibilitatea de a lucra de acasa, cel putin o zi-doua pe saptamana. Unii candidati mi-au spus ca ar fi dispusi inclusiv la un trade-off de beneficii, cum ar fi asigurare medicala sau chiar ar accepta un salariu cu 5-10% mai mic in schimbul acestuia.
Avantajele pentru angajat sunt evidente –o balanta mai echilibrata work-life, evitarea traficului la orele de varf (plus reducerea pachetelor zilnice de nervi si a cheltuielilor aferente), posibilitatea de a-si organiza lucrurile mai eficient si in ritmul propriu, evitarea multor intreruperi si distrageri ale atentiei, care sunt inevitabile cand se lucreaza la birou. In plus, pentru multi flexibilitatea programului insemna o reducere deloc neglijabila a costurilor legate de gradinita sau after-school.
Care sunt avantajele angajatorilor atunci cand ofera acest beneficiu? In primul rand, creste atractivitatea companiei ca angajator, iar gradul de retentie se imbunatateste considerabil. Cu alte cuvinte, brandul de angajator devine mai puternic. Angajatii sunt mult mai fideli companiilor care isi arata astfel flexibilitatea si grija fata de ei. Nu de putine ori angajatii refuza oferte de job din partea unor firme mult mai atractive din alte puncte de vedere, pentru ca actualii lor angajatori le acorda acest important beneficiu, iar ceilalti nu.
Pentru companiile din orasele mici, care vor sa atraga candidati valorosi din alte orase, acordarea posibilitatii de a lucra de acasa 2-3 zile ar putea sa le sporeasca vizibil numarul de aplicanti. Am vazut de-a lungul timpului cum destule firme au pierdut oameni de valoare pentru ca nu au fost dispusi sa fie flexibili cu acest aspect.
In al doilea rand, acest beneficiu duce o crestere a productivitatii angajatilor. Diverse studii facute in companii care au implementat acest tip de program arata ca productivitatea si eficienta celor care lucreaza de acasa sau care au un program flexibil este una mai mare, pentru ca le permite sa isi organizeze timpul si sa isi utilizeze resursele mai eficient.
Desigur, exista riscul pentru angajator ca oferind aceasta flexibilitate, unii angajati sa profite de ea si sa foloseasca timpul de lucru nesupravegheat navigand cu gratie intre Facebook, Instagram si Netflix. Exista de asemenea riscul ca in anumite departamente sa se creeze sincope si fluctuatii in ritmicitatea fluxurilor. Insa managerii competenti si creativi pot distinge problemele si pot gasi solutii, pentru ca avantajele aduse de acordarea unui astfel de program sunt mai mari decat neajunsurile.
In concluzie, companiile care isi doresc sa fie in 2016 cu un pas inaintea competitorilor, ar trebui sa se gandeasca si la introducerea (in departamentele unde acest lucru este posibil) aceastei modalitati de a-si creste prestigiul si brandul de angajator, iar nu in ultima instanta, profitul. Indraznesc sa afirm ca acest tip de beneficiu va fi in viitor regula, iar nu exceptia. In anii urmatori intrarii pe scena pietei muncii a tehnologizatei si rebelei generatii Z, notiunea mediului de lucru fix, asa cum este astazi, va fi doar istorie.