Inceputul acestui an imi aminteste de perioada 2006-2007, cand era o provocare sa recrutezi chiar si absolventi fara experienta. Dupa cum au decurs lucrurile in ultimele luni din 2016 si in primele saptamani din 2017, fara indoiala, recrutorii au in fata un an greu.
In cele mai multe industrii, exista mai multe joburi disponibile decat aplicanti, astfel ca angajatorii vor trebui sa fie cat mai competitivi si cat mai creativi pentru a atrage cei mai buni candidati in organizatiile lor.
Semnele ca lucrurile stau asa deja au aparut: candidatii nu mai vin la interviuri, se razgandesc pentru ca drumul pana la sediu este prea lung, refuza ofertele, primesc contra-oferte mult mai multe decat in anii precedenti, au asteptari salariale mari spre nerealiste de multe ori, raportate la nivelul lor de experienta.
Redau aici cateva idei despre cum se pot adapta companiile la schimbarile ce au loc pe piata muncii si cum pot face “talent acquisition” in 2017 in mod profesionist si eficient:
- Sa trateze candidatii asa cum isi trateaza clientii – acele companii care au inteles cat este de important sa trateze potentialii candidati si personalul la fel de bine cum isi trateaza clientii, sunt cei care vor reusi sa atraga si vor avea si cei mai multi angajati valorosi si fideli. Candidatii anului 2017 asteapta o abordare personala, rapida si profesionista. Asta inseamna feedback la fiecare faza a procesului de recrutare. Asta inseamna ca nu trebuie sa astepte o luna sau chiar doua pana primesc un feedback, fie el si negativ. Asta inseamna punctualitate, asta inseamna o atitudine deschisa, cordiala in timpul interviului si nu una superioara si/sau insolenta.
- Sa fie prezenti in social media – majoritatea candidatilor cautati sunt cei din generatia Y, iar acestia, se stie, isi iau mai toate informatiile din mediul virtual. Companiile trebuie sa aiba un brand de angajator cat mai puternic si mai mult decat atat, sa interactioneze cu potentialii candidati prin social media, raspunzandu-le cat mai transparent si deschis la intrebarile si sugestiile lor.
- Sa poata sa raspunda cat mai clar intrebarii: “de ce sa lucrez la compania dumneavoastra”? – este crucial ca recrutorii sa le explice candidatilor inca de la prima interactiune cu ei, prin ce se deosebeste companie lor de competitie, care sunt posibilitatile de avansare, care sunt avantajele si beneficiile pe care le vor avea in organizatie. Din pacate in Romania nu prea exista transparenta in ceea ce priveste pachetul salarial si acest lucru nu este neaparat in avantajul companiilor, mai ales in cazul celor care ele platesc un salariu corect. Practica in multe companii este de a discuta aspectul salarial la ultimul interviu, iar aceasta amanare poate duce la pierderea candidatilor pe parcurs. Daca acestia sunt implicati si in alte procese de recrutare, aleg de cele mai multe ori prima oferta, neavand nicio idee daca cealalta sau celelalte companii ii pot oferi cat isi doreste.
Evident, angajatorii care nu au salariile si beneficiile aliniate la oferta pietei in sectorul lor de activitate, vor trebui sa o faca, pentru ca altfel vor deveni o sursa de candidati pentru competitori.
- Sa simplifice si sa eficientizeze procesul de recrutare – daca in anii trecuti, companiile isi permiteau sa aiba procese de recrutare cu 3 sau chiar mai multe interviuri, anul acesta este de dorit sa simplifice si sa scurteze cat mai mult procesul de selectie. Managerii trebuie sa fie constienti ca vor trebui sa ia decizii rapide, pentru ca altfel vor pierde oameni experimentati si talentati care vor alege companiile unde managerii sunt mai decisi. In plus, un proces de selectie indelungat poate ridica semne de intrebare candidatilor despre cum se desfasoara lucrurile si cum se iau deciziile in organizatia respectiva.
Prin urmare, deviza Recrutorului in 2017 ar putea foarte bine sa fie: #dragacandidatuleteasteptcasicand