Impactul crizei prin care trece toata omenirea in aceste zile nu este doar asupra economiei, ci si asupa modului cum sunt si vor fi percepute companiile in timpul si dupa aceasta pandemie. Strategiile de criza pe care organizatiile le adopta si actiunile pe care acestea le intreprind in aceasta perioada, dovedesc cat de consecvent isi urmeaza ele valorile declarate la capitolele: grija pentru oameni, responsabilitatea sociala, implicarea in comunitate si orientarea catre client. Asa cum in orice relatie interumana, adevaratul caracter este dezvaluit in vremuri grele si in momente de suferinta, tot asa si organizatiile vor trebui sa dovedeasca prin actiunile lor ca valorile declarate si grija pentru oameni nu sunt doar niste simple cuvinte de marketing. Acum este momentul ca ele sa dovedeasca ca intr-adevar “they walk the talk”.

Iata cateva modalitati prin care companiile isi pot pastra si consolida brandul de angajator in aceasta perioada:

  • Grija fata de angajati – Implementarea unei culturi bazate pe corectitudine, transparenta, empatie si flexibilitate este cruciala pentru a construi si/sau mentine un brand de angajator puternic. Pe langa actiunile ce tin de sanatate si siguranta, angajatorii trebuie sa asigure un plan de sustinere a angajatilor in perioada urmatoare. In aceste zile, asteptarile angajatilor fata de factorii de decizie sunt foarte ridicate, ei sperand ca acestia sa actioneze etic si sa demonstreze responsabilitate sociala. Angajatii vorbesc intre ei, expunerea in social media este instanta si vestile pot deveni virale in cateva ore. Astfel ca tratarea incorecta a angajatilor si abuzurile angajatorilor in aceasta perioada vor iesi rapid la lumina si vor fi sanctionate in perioada imediat urmatoare pandemiei.
  • Implicarea in comunitate – in aceasta perioada companiile au ocazia sa arate oamenilor valorile in care cred si cum aleg sa se implice in comunitate in momente grele, de criza. De cateva zile deja circula in mediul online o lista a companiilor care au facut donatii in bani, produse si/sau materiale de protectie. Multi influenceri au preluat si distribuit aceasta lista, incuranjand lumea sa foloseasca prioritar brandurile acelor firme in perioada post-pandemie.
  • Orientarea catre client – Este evident ca nu toate firmele isi permit sa faca donatii, unele de abia reusesc sa se pastreze pe linia de plutire si sa isi plateasca angajatii. Totusi, firmele din anumite domenii ar putea sa ofere clientilor lor, dar si altor companii ca potentiali clienti, servicii gratuite sub forma de articole, serii video, podcasturi, trainiguri, seminarii, consultanta sau sa le puna la dispozitie pe o perioada limitata anumite softuri. Este un mod excelent de a-ti pastra aproape clientii si de a oferi un sentiment de incredere in brandul respectiv.

La polul opus celor care s-au oferit sa ajute comunitatea si clientii dupa posibilitati, sunt acele companii care cauta sa profite de aceasta situatie, crescand in mod nejustificat preturile. Aceste organizatii trebuie sa fie constiente ca vor avea la randul lor un pret de platit, pentru ca vor fi aspru sanctionate de colaboratori si de opinia publica, in general, dupa trecerea crizei.

  • Strategia de comunicare –  Multe companii sunt afectate serios de aceasta criza si fac eforturi sa isi mentina businessul macar la un minim de supravietuire, insa, chiar si in aceste momente grele trebuie sa aiba grija ce mesaj transmit si cum il transmit, atat in interiorul companiei, dar si in exteriorul ei. De exemplu, primesc in inbox sau vad in social media reclame de la unele companii producatoare de imbracaminte. Mesajul lor este fix acelasi ca inainte de criza, aratand imagini cu grupuri de prietene care ies in oras, imbracate in rochite vaporoase de primavara/vara.

Asadar, nu pot decat sa fiu de acord cu ce a spus recent antreprenorul american Mark Cuban: “Modul cum companiile isi trateaza angajatii in timpul pandemiei, le va defini brandul pentru cateva decade.” (“How companies treat employees during the pandemic is going to define their brand for decades.”)

Autor: Elena Popa

Elena Popa este Recruitment Manager la Manpower Romania, are 17 ani experienta in recrutare, 5 ani experienta in managementul echipelor si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la succes”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera, de la cercetare in domeniul electrochimiei la recrutare. Expertiza Elenei este in recrutarea specialistilor, middle&top management, in diverse sectoare de activitate. Pasiunea pentru scris a descoperit-o pe cand era in Japonia si de atunci a publicat zeci de articole, majoritatea in domeniul resurselor umane, cu dorinta de a schimba mentalitati (atat ale angajatorilor, cat si ale angajatilor), de a ajuta candidatii sa isi gaseasca locul potrivit si companiile sa isi gaseasca angajatii potriviti.