Strategii-de-negociere-a-contractului (1)

In articolul precedent am prezentat greselile pe care le fac angajatorii in procesul de ofertare catre candidati. In acesta voi trece in revista erorile pe care le fac candidatii atunci cand primesc o oferta de angajare.

1. Nu ofera informatii clare cu privire la asteptarile salariale – Subiectul financiar este unul foarte sensibil si surprinzator de multi candidati nu vin pregatiti sa-l discute. Respectiv, acestia nu se intereseaza despre salariile din piata aferente pozitiei pentru care au aplicat in industria respectiva. Astfel ca adesea ei lasa totul la latitudinea angajatorului, spunand “astept sa imi faceti o oferta”, neoferind in schimb nici o informatie cu privire la asteptarile lor. Fara a avea vreo referinta despre salariul dorit de candidat, de multe ori angajatorul va oferi salariul minim din grila lui de salarizare pentru pozitia respectiva sau suma pe care o apreciaza el ca ar fi acceptabila si va astepta apoi o reactie din partea candidatului. Iar reactia acestuia va fi destul de probabil una negativa, de respingere, indignare sau refuz total.

O alta situatie intalnita in practica este aceea cand candidatul comunica o anumita suma, insa in momentul cand angajatorul ii prezinta oferta cu suma mentionata la interviu, acesta sa se razgandeasca si sa spuna ca de fapt el doreste mai mult decat a declarat initial. In acest context, cel mai adesea angajatorul va retrage oferta sau poate refuza sa ii mareasca suma. Se poate intampla insa ca angajatorul sa accepte modificarea ofertei, insa candidatul trebuie sa specifice ce anume l-a facut sa isi schimbe asteptarile. Pot fi diverse motive, ca de exemplu faptul ca pe parcursul procesului acesta sa fi inteles ca responsabilitatile sunt de fapt mai multe, complexitatea jobului este mai ridicata, sau intre timp acesta a primit o marire de salariu la jobul curent. Oricare ar fi motivul, candidatul trebuie sa comunice cu claritate toate motivele si lucrurile pot lua o turnura pozitiva, astfel incat angajatorul sa refaca oferta in favoarea lui.

2. Nu cere o oferta scrisa – Sunt situatii cand oferta de angajare este comunicata verbal la sfarsitul interviului. Candidatul este incantat si bate palma imediat, fara a cere o oferta scrisa. Este o greseala pentru ca se pot pierde sau uita detalii sau si mai grav, ce s-a agreat verbal nu se mai regaseste in contract, iar de regula acest lucru se constata cand deja e prea tarziu.

3. Nu cere timp de gandire – De cele mai multe ori angajatorii sunt presati de timp pentru a acoperi pozitia vacanta si la randul lor preseaza candidatii sa le dea un raspuns rapid, uneori chiar pana in 24 de ore. In mod normal, candidatul ar trebui sa ceara un ragaz de minim 48 de ore, pentru ca decizia schimbarii unui job este una importanta si are nevoie de acest timp pentru a fi sigur ca ia hotararea cea mai buna.

4. Negociaza oferta intr-un mod neprofesionist – Negocierea salariului sau a pachetului de beneficii este cu siguranta ceva ce candidatii pot face si nu este nimic in neregula cu acest lucru. Insa negocierea trebuie facuta in mod profesionist si in limitele bunului simt. De exemplu, in situatia cand angajatorul, dupa oferta initiala revine cu una marita, iar candidatul considera buna-vointa a angajatorului ca o ocazie sa ceara o noua marire. Sau atunci cand candidatul joaca rolul din serialul “hard to get” si pretinde o marirea nu numai a salariului, dar si a beneficiilor, cerand in plus alte avantaje, eventual si niste praf de zane blonde.

5. Negociaza in etape – Sunt candidati care, dupa primirea ofertei, revin in fiecare zi sau la fiecare doua zile cu cate o intrebare legata de oferta. Astfel ca intr-o zi cere o marire a salariului de baza, a doua zi cere mai multe zile de concediu, iar dupa alte doua zile comunica angajatorului ca si-ar dori mai multe traininguri. O asemenea abordare nu se termina de regula cu happy end. De aceea, recomand ca dupa primirea ofertei candidatul sa isi faca o lista cu nelamuriri si doleante si sa le prezinte pe toate in aceeasi discutie.

6. Negociaza aspecte ne-negociabile – Sunt anumite beneficii care nu pot fi negociabile din cauza politicilor interne ale companiei. De exemplu, unele companii nu ofera masina de serviciu pentru anumite pozitii. In aceasta situatie, candidatul poate include echivalentul lunar al masinii in asteptarile salariale. Insistenta in a obtine acest beneficiu este o lupta pierduta si este o greseala pentru candidat sa ramina blocat intr-un singur aspect, neluand in calcul toate celelalte beneficii si motivele pentru care a intrat in procesul de recrutare pentru pozitia respectiva.

7. Negociaza pe email – Este una din greselile pe care o fac ambele parti, cu efecte negative de cele mai multe ori. Niciun mesaj, oricat de bine scris nu inlocuieste interactiunea umana. In scris lucrurile pot fi prost intelese sau prost interpretate. De aceea recomand ca negocierea sa se faca fata in fata sau telefonic. Ulterior, se pot transmite si prin email detalii si precizari ale aspectelor discutate direct.

8. Nu respecta termenul stabilit – In situatia in care candidatul simte ca are nevoie de mai mult timp de gandire, este de dorit ca acesta sa anunte de la inceput sau in perioada stabilita. Este total neprofesionist sa incalce respectarea termenului de gandire stabilit de altfel impreuna. De cele mai multe ori, nerespectarea termenului poate duce la retragerea ofertei.

Trebuie avut in vedere ca tratarea cu neprofesionalism a unui proces de recrutare poate avea consecinte pe termen lung, pentru ca lumea este mica, uneori extrem de mica, nu-i asa? Astfel managerul care ieri era intr-o companie, azi poate fi in alta organizatie si renumele prost al unei persoane se raspandeste foarte rapid, la fel ca si cel bun.

9. Accepta oferta si apoi se razgandeste – O alta situatie destul de des intalnita, din pacate, este aceea in care candidatul accepta initial oferta si apoi, dupa un timp, se razgandeste din diverse motive. De cele mai multe ori, motivul este ca acesta primeste o contra-oferta de la actualul angajator sau primeste o oferta de la un alt angajator. Despre cat de riscant pentru cariera ta este sa accepti o contraoferta am scris aici.

In concluzie, pentru a obtine o oferta cat mai aproape de ceea ce iti doresti, trebuie sa fii atent la cateva aspecte: sa aduni cat mai multe informatii despre nivelul salariilor din industria ta, sa nu te subevaluezi, dar nici sa te supraevaluezi, sa intelegi pozitia si constrangerile pe care angajatorul le are, sa nu actionezi sau reactionezi emotional si sa-l tratezi pe angajator cu acelasi respect cu care vrei sa fii tratat si tu la randul tau.