De la profesionist în domeniul HR la… Facilitator dezvoltare și învățare expriențială prin Muzică și Mișcare.

Ideea de a trece de la statutul de angajat la cel de lucru pe cont propriu și organizarea unei afaceri m-a lovit, mi-a sclipit instant la un moment dat, în timp ce făceam un simplu exercițiu, oarecum distractiv, privit dintr-o parte. Un exercițiu anume în cadrul unui curs de … dicție. Eram angajată și am făcu cursul pe cont propriu (din pură curiozitate și din conștientizarea că pe undeva nu stăteam bine cu dicția, cu exprimarea elocventă, o temă a vieții mele de adult).

Nicidecum sclipirea rspectivă nu mi-a venit nu în cadrul unui curs anterior, precum cel cu participare internațională, de Finance,  ținut în condiții exclusiviste în Germania, sau la un alt asemenea curs de Finance  foarte bun în București. Nu. Nici când am tras din greu câteva luni, în paralel cu job full-time în oil & gas  și navetă la Ploiești, ca să-mi iau certificarea americană în Human Resources. Dar iată, fix la dicție, lucrând cu o actriță și pedagog, profesor la UNATC.  Deci nu cu speakeri, nu cu antreprenori sau alte personaje cu status de motivator și mobilizator al oamenilor (maselor) pentru a face ceva în viață. Cuvântul antreprenoriat, business sau alte asemenea idei nu se stipulau în instrucțiunile de lucru la cursul de dicție. Dimpotrivă, într-un fel ne jucam la un moment dat, mergând cu ochii închiși prin spațiu până la un punct țintă până la care în prealabil ne calculam traseul. Când ajungeam la punctul țintă,  sau când credeam că am ajuns, pentru că nu îl vedeam, mergând cu ochii închiși, trebuia să dăm dovadă de hotărâre gestuală și comportamentală în raport cu acel punct. Mă rog, trebuie să participi efectiv la asta și să simți, ca să poți înțelege paragraful de mai sus.

Cursul iluminator de dicție a avut loc în iunie-iulie 2014, organizat în 5 ședințe săptămânale. Câteva zile mai târziu de la momentul iluminator, am folosit cunoștințele de dicție pentru a-mi formula cât mai coerent și mai elegant demisia din rol de HR Manager. În august 2014 mi-am depus și ridicat personal documentele de înființare firma de la Registrul Comerțului.

Am întâlnit primul client în septembrie 2014, la o conferință Wall Street unde m-am prezentat cu cărți de vizită frumoase, pe hârtie perlat-sidefată, iar website-ul Talent Reserve în versiunea sa inițială era deja funcțional, creat de un băiat foarte bun, Teo.

Timp de 7 ani în Talent Reserve am derulat activități de recrutare de profesioniști în vânzări B2B, fără limitare la o industrie anume și nici măcar doar la România – am recutat și pentu roluri locale de Business Development pentru Ucraina și Moldova.

Toate au pornit de la sclipirea inițială de la cursul de dicție, să nu uităm asta.

Pe lângă sau în locul recrutării aș fi dorit să fac și altceva, mai sexy, mai artistic, mai profund ca impact, dar recrutarea mergea, nu aveam timp și energie și imaginație pentru altceva concret, decât proiecte punctuale de consultanță pe diagnoză organizațională și evaluări potențial și abilități.

 Știu doar că acel altceva dorit de mine ar fi avut legătură cu activități similare cu cele de la dicție – să pun oamenii să se joace, aparent, dar în spatele jocului, în mintea participanților să circule metafore care să ducă participanții într-o zonă de reflecții profunde cu privire la orice este important pentru ei. Pentru fiecare să sclipească ce trebuie și pentru ce sunt pregătiți în acel moment din viața lor.

Dar nu știam de unde să încep și în ce ar consta aceste activități. Eram destul de îngust centrată doar pe domeniul profesional și nu știam cât de limitativă îmi era abordarea. 

Într-un fel, noroc cu pandemia. Nu că s-a oprit roata recrutării, pentru că proiecte au fost mereu. Dar am avut eu puterea să mă opresc atunci și să mă gândesc, încercând să răspund la chinuitoarea întrebare de la acel moment: Ce voi face în a doua jumătate a vieții? Am stat cu această întrebare căutând să răspund cu ajutorul a diverse auto-analize, unele gratuite, altele pe bani, coaching, citind, căutând, scotocind. Mi-am tuns părul scurt, în speranța unei noi sclipiri de idei originale. Mi-am cumpărat la un moment dat un caiet scump cu foi veline și mi-am propus să-l dedic reflexiei și căutării și conturării unui nou tip de serviciu, de activități pentru viitor.

După 18 luni de căutări s-au conturat câteva idei, concepte în jurul cărora am început să construiesc un serviciu nou ce ține de dezvoltare, prin învățare experiențială, unde am integrat …. muzica. Găsisem materiale despre terapia prin muzica (music therapy) care mi-au deschis ochii cu privire la potențialul uriaș pe care îl are muzica, la amplul său conținut metaforic, la potențial de dezvoltare directă și indirectă  și atunci am avut un mare wow. Muzica este o veche pasiune a mea, cu frecventat școala de muzică din proprie inițiativă și fără vreo constrângere – pian, solfegiu, teorie, cor, istoria muzicii, dar nu i-am dat șansa de a o face profesie, pentru că, funcționând în modul de supreviețuire,  m-am orientat pragmatic către domeniul business. Totuși, încă dinainte de pandemie începusem să studiez un nou instrument cu profesor, cărând, lunea, un acordeon mare și greu la Conservator, ca un pur hobby.  M-a și întrebat profesorul ce mi-a venit să mă apuc fix de acordeon cromatic (button accordion) și i-am răspuns că am și eu propriii fluturași pe creier și o curiozitate pentru anume acest instrument, la care nu știam unde se găsește nici nota do pe butoane.  Deci, deja în 2021 aveam cumva reîncălzirea muzicală necesară la momentul sclipirii ideii cu dezvoltarea experiențială prin muzica.

Imediat am repornit motoarele dezvoltării muzicale cu 3-4 ore/ zi  dedicate acestei îndeletniciri – dezvoltare muzicală proprie: pian, acordeon, solfegiu, voce, teorie și istoria muzicii, continuând de la baza tehnică și teoretică pe care le aveam. In 2022 am fost extrem de încântată să găsesc, întâmplător,  în România ceva ce numai în țările bogate din Occident găsești – programul de certificare în pedagogii muzicale active – Dalcroze, cursuri ținute de profesori din Elveția de la Institute Jacque Dalcroze  care vin la București special pentru cursanți.

Așadar, de 2+ ani încoace caut să identific variante prin care să popularizez serviciul de dezvoltare prin sunet, muzică și mișcare pentru adulții din companii sau pur și simplu persoane individuale. În vara lui 2023 cineva mi-a dat ideea, altcineva șansa de a lucra și cu copii. Așa că între timp am avut și

Iar pentru că știu că în muzică putem găsi o mare varietate de resurse, am decis să organizez o serie de Ateliere de Muzică, joc și Networking , pe lângă căutarea de oportunități de a livra ateliere de dezvoltare. În cadrul acestora ne ocupăm de activități muzicale interactive ce au legătură cu anumite epoci și elemente muzicale, storytelling  din istoria muzicii, organizat, pentru a facilita înțelegerea fenomenului.

Conținutul acestor prelegeri le găsiți aici: https://talentreserve.ro/wp-content/uploads/2023/11/Draft-continut-prelegeri-cu-si-despre-muzica-tabel-si-bibliografie.pdf  

Primele 3 ediții sunt cu participare gratuita, cu Prelegerea #1 având loc pe 18 ianuarie 2023, de la ora 18:30 în Campus West Gate, clădirea 2, lângă biblioteca.

Detalii despre eveniment aici: https://www.linkedin.com/events/serie-prelegeridespre-icumuzica7148227504896487424/comments/

Înscrieri:  aici: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfE9F7jnuFJheNlW2la32lUqzUb2lA9iHG7FZJvQaudjRri2g/viewform?usp=sf_link

M-aș bucura foarte tare ca participanții la ateliere, dar și la prelegerile despre și cu muzică să aibă parte de sclipiri, să își găsească, absolut întâmplător, răspunsuri la întrebări, inspirație, noi conexiuni interpersonale și noi perspective de viață. Aș ști astfel că am reușit să continui să ofer ceea ce am experimentat eu la cursul de dicție din iunie-iulie 2014.

Vă aștept să ne cunoaștem.

Autor: Oksana Rusu

Despre autor

  • Facilitator pentru dezvoltare personală și învățare experiențială folosind muzica drept instrument de lucru (adulți și copii)
  • Licențiată în Asistență socială la Universitatea Babeș Bolyai Cluj Napoca, specializare psiho-socio-pedagogie,
  • Experiență de 17 ani în domeniul resurse umane, ce au inclus și proiecte atât formale cât și informale de consiliere în carieră, licențe pentru o serie de instrumente de evaluare de înaltă acuratețe  și predicție pentru tendințe comportamentale – personalitate, competențe puncte forte, identificare interese și orientare către domenii compatibile cu interesele, potențialul și disponibilitatea persoanei
  • Absolventă certificare Dalcroze (muzică și mișcare), metodă de pedagogie muzicală activă, ce permite intervenții de natură expresivă în procesele de dezvoltare personală și terapii (experimentarea senzorială a muzicii, exprimarea non-verbală prin intermediul instrumentelor și materialelor muzicale proprii, lucrul cu emoții folosind muzica, antrenarea atenției, autocontrolului, coordonării, orientării și adaptării, mobilitate, etc)