Generatia Z este generatia nascuta dupa 1995, adica cea care nu a cunoscut viata fara internet, reprezentantii ei avand acum cel mult 20 de ani.
Iata cateva caracteristici ale acestei generatii crescuta “in online” pe care o vom vedea in curand alaturi de noi in mediul de lucru:
- Tehnologia este parte integranta din viata lor – fiecare are minim 2-3 device-uri, smartphone, laptop, tableta, iar marea majoritate a timpului si-o petrec online; nu au cont de email, sau chiar daca il au, il folosesc arareori. “La ce bun? Cand am snapchat, whatsApp, sau Facebook?”
- Este cea mai autoeducata generatie din cate au existat – nu preiau prea mult de la generatiile anterioare, de la parinti sau profesori, in schimb utilizeaza sursele online, gen youtube, cu naturalete pentru a invata cum sa foloseasca diverse lucruri sau sa-si insuseasca noi abilitati. Multi dintre ei viseaza sa devina Vlogg-eri celebri.
- Cei mai multi dintre ei citesc cu muuult mai putin decat parintii lor sau chiar decat fratii lor mai mari. Prefera rezumatele sau citatele, fara a avea curiozitatea sa stea fata in fata cu originalul.
- Vor totul repede – cauta raspunsuri sau rezolvari rapide in exterior mai degraba decat sa incerce ei insisi o rezolvare a problemei aparute. In general, prefera viteza acuratetei informatiei.
- Preiau informatiile instant, dar isi pierd la fel de repede interesul. Astfel, ca sunt mult mai independenti pentru ca nu mai depind de altii (parinti si/sau profesori) pentru a-si obtine informatiile de care au nevoie.
- Au nevoie de feedback permanent si rapid. Feedback-ul este esential pentru ei si le trebuie rapid. In conditiile in care “mi-a dat seen”* este pentru ei una din problemele care le destabilizeaza serios universul, au nevoie sa stie imediat si interactiv cum le sunt evaluate eforturile si performanta.
- Este generatia care viseaza sa isi faca propria afacere, de cele mai multe ori pornind de la un hobby. Daca generatia parintilor lor nici nu au indraznit sa viseze ca pot castiga bani din hobby-urile lor de week-end, acesti adolescenti sunt mult mai pragmatici si tentati sa isi monetizeze pasiunile.
- Au nevoie de validare sociala – desigur, nu este singura generatie cu aceasta nevoie de validare din partea societatii, toti au avut-o la varsta lor, dar cei din generatia care nu concepe viata fara smartphone se compara permanent cu prietenii lor care-si expun cu generozitate stilul de viata in social media. Pare sa fie generatia care ia cel mai in serios crearea si dezvoltarea brand-ului personal.
- Nu ai nici o sansa sa ii gasesti disponibili offline – partea buna a partii proaste este ca fiind mereu conectati la “social media” si/sau jocuri, nu au nicio problema sa comunice cu persoane pe care nu le cunosc, indiferent de locatie, nationalitate, cultura, nivel, comunicand mai bine online decat offline (desi scurt, la obiect, si neaparat cu emoji).
- Este o generatie destul de interesata de mediul inconjurator – prezinta un interes aparte pentru cauze care fac lumea mai buna, mai curata, mai dreapta, mai toleranta. Sunt gata sa se implice pentru a face o schimbare, inclusiv in activitati de voluntariat.
- Au o deschidere mai mare pentru spiritualitate – in comparatie cu generatiile precedente lor, desi nu sunt deloc religiosi. Sunt de asemenea interesati de dezvoltare personala, dupa ce ii inteleg beneficiile si avantajele.
Consider ca este foarte important sa incercam sa ii cunoastem pe acesti inca copii, asa cum sunt ei, nu cum am vrea noi sa fie. Cu cat ii intelegem mai bine si le cunoastem/ recunoastem particularitatile care ii diferentiaza de noi, cu atit vom reusi sa ii integram mai repede si mai usor ca viitori angajati, valorificandu-le capacitatile si potentialul. Va fi cu siguranta o experienta interesanta si un lucru este cert – peste un deceniu, mediul de lucru nu va semana mai deloc cu cel pe care il stim astazi. Iar generatia Z va fi motorul acestei schimbari.
________________________________
*”mi-a dat seen”- este atunci cand ai scris cuiva un mesaj pe WhatpsApp, Facebook, etc., iar persoana careia i-ai adresat mesajul il vede, tu stii ca-l vede (pentru ca aceste aplicatii te anunta cu “seen”), dar nu iti raspunde imediat sau chiar nu-ti raspunde deloc.