newspaper-vector-illustration_GylUn0w_

 

Autor: Elena Popa

Prevad ca vor fi destule schimbari in 2025 fata de anul 2015, iar unele trenduri care incep sa se faca simtite deja de pe acum, vor fi “normalul” pe piata muncii de atunci.

Cu o mare pondere, de cca 70-80%, protagonistii acelor zile pe piata muncii vor fi cei din generatiile Y si Z. Generatia X se va retrage discret sa isi creasca nepotii si/sau sa isi plimbe reumatismele in acele calatorii exotice la care astazi aspira, visandu-le  intre doua suspine si trei prezentari in powerpoint.

“Milenarii” vor fi managerii de maine (unii sunt déjà inca de azi), care vor trebui sa isi creasca, motiveze si slefuiasca  ‘fratiorii’ din generatia Z (sau generatia ‘Curcubeu’, cum mai este numita).

Principalele caracteristici pe care le anticipez pentru 2025 vor fi:

  • Job hoppingul va deveni ceva obisnuit si nu va mai fi catalogat ca un lucru negativ. Chiar daca nici atunci nu va fi privit cu ochii buni de unii, va fi considerat ca reprezentand normalul. Pentru noua generatie de profesionisti din 2025, o perioada de 4-5 ani in aceeasi companie va fi considerata ca fiind o perioada lunga. Si suficienta. In medie un angajat va avea la sfarsitul carierei cca 10-15 joburi. Fiind crescuti intr-o epoca in care totul este pe repede inainte si toate se schimba iute, nu avem timp sa ne obisnuim cu un nou produs/o noua versiune, ca in cateva luni au aparut déjà o multime de upgrade-uri, ca angajati la randul lor vor avea nevoie constant de noi provocari si se vor plictisi repede daca joburile nu le vor asigura noutati. Daca cei din generatia X s-au obisnuit sa astepte – sa ne amintim ca ei au avut de asteptat “cuminti“cam 10 ani pana sa treaca de la matusalemicul ‘384’ pana la primul laptop, ca au corespondat ani buni prin intermediul plicurilor traditionale si nu pe WhatsApp,  ca au rabdat resemnati ore intregi la cozi de tot felul,  pentru generatiile urmatoare lor, mai totul se afla doar “la un click distanta”. Multi dintre acestia au primit cam totul de-a gata si nu prea au notiunea de sacrificiu. Ceea ce de fapt nu este un lucru rau. Este timpul sa se termine cu generatiile de sacrificiu, iar tinerii sa traiasca pentru visurile lor, iar nu perpetuu sacrificandu-se fara rost pentru artificiale idealuri in care nu se regasesc.
  • Angajatii anilor 2025 vor cauta joburi care sa le placa. Daca generatiile anterioare au muncit (si muncesc) “pentru o paine”, chiar daca multora dintre ei nu le place mai deloc ceea ce fac, milenarii Y si post-milenarii Z vor vrea sa faca la job ceva in care se regasesc. Vor vrea sa simta ca sunt apreciati, ca munca lor va aduce o contributie cu insemnatate, vor vrea sa se simta mandri de ceea ce creaza. De aceea, in 2025 angajatorii vor trebui sa gaseasca metode pentru a-i motiva si a-i tine mereu antrenati si implicati, asigurandu-le ca normalitate sansa sa lucreze pe ideile si proiectele proprii, si astfel, responsabilizandu-i. Pentru ei nu va conta mai deloc numele companiei unde vor lucra, dar va conta mult ceea ce vor face.
  • In 2025 tehnologia va fi patruns in mai toate domeniile, iar specialistii IT/inginerii vor fi inca si mai cautati. Si tot in numar deficitar. Oricat de mult se cauta persoanele tehnice, adevarul este ca nu toti pot si nu toti vor sa isi faca o cariera in aceste domenii. Ori post-milenarii vor vrea sa faca ce li se potriveste si ce le place, si nu neaparat ‘ce se cauta’.
  • Angajatorii din 2025 care nu vor fi flexibili, care nu se vor adapta ei insisi mai rapid noilor generatii, care nu vor constientiza la timp ca motorul companiei le va fi resursa umana mai mult decat dotarile, produsele sau serviciile lor, vor avea mari probleme nu doar sa se dezvolte, ci chiar sa supravietuiasca. Angajatorii din 2025 care vor continua cu mentalitatea ca ‘nimeni nu e de neinlocuit’ si care considera ca la usa lor vor astepta o multime de oameni sa fie angajati, vor fi marii perdanti ai acelor vremuri.
  • In 2025, pe fondul imbatrinirii populatiei si pe cel al migrarii fortei de munca catre joburile tehnologizate, respectiv catre joburile de birou, ponderea angajatilor seniori va fi mai mare decat este acum cu minim 25%. Chiar si in prezent tot mai multi tineri angajati se feresc de joburile care implica efort fizic, iar una din putinele categorii care mai este dispusa sa o faca este cea a seniorilor, cei care sunt obisnuiti cu munca grea.
  • Balanta munca/viata personala anticipez ca va fi una mai echilibrata decat este acum. Deja exista un curent in acest sens in toata lumea si acesta va ajunge inevitabil si firesc si la noi. Pentru ca generatiile viitoare nu vor mai fi dispuse sa accepte sa traiasca si sa isi creasca copii cum au facut-o parintii lor, adica muncind 10-12 ore/zi si fiind mai mult parinti de week-end.
  • Ma astept la un numar crescut de straini (in special din Asia) care vor veni sa lucreze in Romania, fie pentru munca fizica, fie pentru pozitii foarte specializate in IT.

  Suntem in 2015. Pana in 2025 mai sunt 10 ani. Este foarte putin timp pana atunci, iar acest timp va trece cu repeziciune si va aduce cu el importante schimbari pe piata romaneasca a muncii.

Autor: Elena Popa

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.