Majoritatea angajatilor privesc jobul ca pe “un rau necesar” si prea putini gasesc bucurie in ceea ce fac. Vestea buna este ca depinde in mare masura de fiecare sa isi faca cele 8-10 ore petrecute la birou mai placute, poate chiar fericite.

Iata cateva practici pe care le putem integra in rutina zilnica pentru a avea zile mai bune, mai fericite si implicit mai productive la job:

  1. Incepe orice proiect cu o atitudine pozitiva – In mod inconstient si de multe ori tendinta oamenilor este sa acorde mult prea mare atentie, inca de la inceputul unui proiect, lucrurilor care ar putea sa nu mearga bine si obstacolelor pe care le-ar putea intalni. Este firesc sa se ia in calcul eventualele provocari, insa de multe ori oamenii pornesc avand in minte in special lucrurile care ar putea sa nu mearga bine si nu finalizarea reusita a proiectului. Atata timp cat iti setezi mental ca oricare ar fi provocarile, vei reusi, sansele ca lucrul acesta sa se intample vor fi considerabil mai mari.
  2. Concentreaza-te pe lucrurile care iti plac – Oricat de anost ar fi jobul pe care il ai, exista cu siguranta anumite responsabilitati care iti aduc mai multa placere si/sau satisfactie. In masura in care acest lucru este posibil, incepe-ti ziua cu aceste lucruri care iti plac, pentru ca sentimentul de multumire pe care il vei resimti apoi, te va ajuta sa nu mai gasesti atat de inconfortabile acele task-uri care nu iti plac.
  3. Nu te compara cu altii – Acesta este unul din cele mai importante lucruri pe care il poti face in viata de zi cu zi pentru starea ta de bine. Comparatia cu altii este complet neproductiva, pentru ca este ca si cum ai stabili o paralela intre o persoana care a ajuns la pagina 10 a unei carti, cu alta, care este deja la pagina 85. In plus, confruntarea cu situatia si progresul altora va distrage atentia de la obiectivele tale si de multe ori te aduce in situatia de a include in planurile tale obiective care nu iti apartin si care nu ti se potrivesc, doar pentru ca observi ca unora li se potriveste. Este o mare capcana, care pe langa un consum suplimentar de energie, aduce in final multa frustrare fara rost si nedorite sentimente de invidie.
  4. Ajuta-ti colegii – acest lucru iti va distrage atentia de la rutina zilnica si te va ajuta sa te intorci la birou intr-o stare mult mai buna, datorita bine-cunoscutului efectul benefic pe care il are simplul act de ajutorare al semenilor asupra psihicului uman. Nu este nevoie sa faci gesturi eroice, sau sa iti sacrifici timpul tau cand ai un deadline important, poate fi doar un simplu gest sa te oferi sa ii aduci o cola sau un sendvis cand te duci la masa, si uneori doar aceasta este de ajuns. Mai mult decat atat, ajutorul dat se va intoarce intr-un fel sau altul, nu neaparat de la persoana careia i-ai facut favoarea.
  5. Nu participa la barfe si comentarii negative – Oricat de pozitiv ai fi prin natura ta, oamenii negativi te pot influenta mult mai puternic decat iti imaginezi. Daca stai sa asculti nemultumirile colegilor, te vei gasi brusc indispus de un zilion de lucruri, de care inainte nici macar nu erai constient. Evita asadar acele grupuri unde se discuta numai despre ce nu merge bine in companie si concentreaza-te pe ce functioneaza.
  6. Fa-ti prieteni – La birou este foarte dificil sa fii prieten cu toata lumea. Si nici nu e neaparat de dorit. Tinand cont de numarul de ore pe care il petreci la job, este important sa stii ca ai un numar de prieteni pe care te poti baza cu adevarat, care te sustin atunci cand planetele nu se aliniaza asa cum ti-ai dori.
  7. Gaseste-ti timp sa te relaxezi si sa razi – Este unul din lucrurile obligatorii pe care este de dorit sa le faci pentru a-ti pastra starea de bine si pentru a fi fericit la job. Sigur, asta nu inseamna sa fie un continuu campionat de bancuri la birou, doar stim ca “radem, glumim, dar nu parasim incinta”, nu-i asa? Insa sunt de ajuns doar cateva reprize bune de ras sanatos pentru a-ti schimba complet tonusul si a-ti reincarca bateriile.
  8. Nu iti aduce problemele de acasa la birou – Cand esti coplesit de problemele de acasa si consumat de emotiile provocate de acestea, este greu sa fii productiv si fericit la job. Cand viata personala nu este una calma si fericita, nu este prea usor sa fii zen, insa este un efort care merita facut, pentru ca altfel ti se va parea ca orele de program nu se mai termina, iar lucrurile care odata iti faceau placere, le vei percepe in aceasta situatia doar ca pe o corvoada.

In concluzie, fericirea, fie ca vorbim de cea personala sau la job, chiar este o alegere, nu doar un cliseu new-age-ist. Sta in puterea noastra sa decidem daca ne lasam sau nu influentati de circumstante si de persoanele cu care interactionam. Putem face asta alegand sa ne uitam la lucrurile bune pe care le avem in vietile noastre, fara a ne lasa antrenati in evenimentele care ne fractureaza starea de bine.

Exista totusi situatii in care (vezi articolul “7 semne ca lucrezi intr-un mediu toxic”), daca nimic din aceste lucruri nu functioneaza, este bine sa incepi cautarile pentru un nou job, unde starea de bine sa fie o constanta si nu o fata morgana.

  • Distribuie
Autor: Elena Popa

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.