Project Manager

Cunosti sentimentul acela ca 24 de ore nu iti mai sunt de ajuns? Sau starea de frustrare si anxietate cand te trezesti la sfarsitul programului ca nu ai facut nici jumatate din ce iti propusesei sa rezolvi in acea zi?

Iata cateva metode care te pot ajuta sa bifezi cat mai multe dintre lucrurile pe care le ai de facut la birou intr-o zi.

  1. Fii realist atunci cand iti pregatesti “to-do list” – De multe ori ne incarcam singuri cu lucruri care pot sa mai astepte, insa ne simtim obligati sa le trecem pe agendele noastre, pentru ca altfel avem sentimentul acela de vinovatie, ca nu am facut destul, ca ar trebui sa dovedim altora sau noua insine ca putem mai mult decat atat. Insa realitatea este ca o lista prea incarcata ne va duce doar la amanare, la demotivare, frustrare si intr-un final la un inevitabil burnout.
  2. Concentreaza-te pe un singur lucru odata – S-a dovedit stiintific ca multi-tasking-ul este foarte neproductiv si chiar periculos, pentru ca divizarea atentiei catre mai multe sarcini ne scade abilitatea de a executa corect chiar si lucrurile usorare. Dimpotriva, focalizarea atentiei pe un singur obiectiv duce la imbunatatirea dramatica a productivitatii si a eficientei. Profesorul Daniel Levitin (psihologie cognitiva, neurostiinta, autor al cartii « The Organized Brain » de la Universitatea canadiana McGill a spus ca “trecerea de la un task la altul vine cu un cost biologic, care in final ne va face sa ne simtim obositi mult mai repede decat daca acordam intreaga noastra atentie unui singur lucru.”
  3. Foloseste-ti la maxim perioada zilei cand esti cel mai productiv – Fiecare dintre noi are o perioada a zilei cand ajungem la un maxim de productivitate. Pentru unii acea perioada este dimineata, pentru altii la amiaza, iar pentru unele persoane chiar spre seara. Oricare ar fi aceea, foloseste-o pentru lucrurile care necesita mai multa concentrare, mai multa energie si mai mult efort. Pastreaza lucrurile repetitive pentru perioada cand lucrezi cu motorul mai putin turat.
  4. Fa o evaluarea a lucrurilor care te intrerup cel mai des – Robin Sharma spunea ca cel mai mare dusman al nostru in acest secol al tehnologiei sunt lucrurile care ne distrag atentia si ne impiedica astfel sa ne concentram pe lucrurile si task-urile cu adevarat importante. Gandeste-te care sunt lucrurile care te intrerup cel mai des: Emailul-urile? Social media? Discutiile colegilor/cu colegii? Exista solutii pentru fiecare gen de situatie- se poate inchide inboxul, se pot opri notificarile venite de pe social media, se pot gasi sali unde se poate lucra in liniste.
  5. Ofera-ti pauze – Formeaza-ti un obicei din a te ridica de la birou la fiecare ora pentru 5-10 minute. Ideal ar fi sa iesi afara, sa te aerisesti, dar daca nu poti sa iesi de fiecare data, cel putin ridica-te de la birou si priveste pe fereastra, pentru a-ti odihni totodata si ochii.
  6. Cere ajutor cand ai nevoie- Daca te simti coplesit/a de volumul de munca prea mare, ai curaj si cere ajutor celorlalti. De cele mai multe ori oamenii pot fi disponibili, poate chiar dornici sa ajute, dar cum o pot face daca nu iti verbalizezi nevoia?
  7. Asculta muzica- Studii recente1) au aratat ca atunci cand ai de facut lucruri repetitive, este indicat sa asculti muzica familiara, pentru ca te ajuta sa iti pastreze mintea concentrata pe ceea ce faci. Tot in acest registru al stimularii pozitive, cercetatorii japonezi au aratat ca privitul pozelor cu animale dragalase imbunatateste foarte mult concentrarea2).
  8. Ofera-ti un mic cadou pentru fiecare lucru dus la bun sfarsit – Toate cartile de autodezvoltare si toti trainerii bine-intentionati ne invata cat de important este sa iti oferi mici cadouri si premii cand iti termini cu bine proiectele. Este o metoda simpla, placuta, dar mai ales foarte eficienta, pentru ca aceste premii pe care ti le oferi iti maresc motivatia si iti creaza o stare de spirit foarte buna, astfel ca te simti pregatit pentru a incepe urmatoarele proiecte.

In concluzie, foloseste orice metoda simti ca iti este de folos pentru a-ti spori productivitatea si performanta. In tot acest proces ai grija sa fii bun cu tine. Nu te astepta sa devii ultra-productiv peste noapte. Important este sa incepi de undeva, chiar daca prin pasi mici. Straduieste-te sa inlocuiesti obiceiurile pe care le-ai cultivat ani de zile, constient sau inconstient, cu unele benefice pentru productivitatea ta si in final, pentru starea ta de bine.

Bibliografie:

  1. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/conquering-cyber-overload/201305/is-background-music-boost-or-bummer
  2. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0046362
Autor: Elena Popa

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.