Majoritatea oamenilor isi privesc jobul ca pe o obligatie, ca pe un “rau necesar”si o modalitate (mai mult sau mai putin apasatoare si frustranta) de a-si plati facturile, de a-si obtine hrana si micile placeri ale vietii. In fiecare vineri social media e inundata de poze sugestive cu “thanks God is Friday” si filmulete care celebreaza venirea week-endului.
Dar totusi… un job poate fi mai mult decat atat. Jobul poate fi o activitate care pe langa asigurarea necesitatilor sa-ti aduca satisfactie si bucurie, langa oameni care te apreciaza si pe care ii apreciezi. Dilema este cum se poate ajunge ca munca sa nu mai fie resimtita ca fiind chinuitoare si frustanta? Ce pot face managerii pentru ca oamenii sa-si iubeasca joburile si sa fie 110% implicati in ceea ce fac? Din observatiile mele, dar si din ale altora, sunt cateva aspecte care ii fac pe oameni sa isi iubeasca joburile si locuri unde muncesc:
- Sa faca ceea ce le place si sa ajunga la nivelul de competenta la care le si iese bine si au rezultate palpabile.
- Sa lucreaze cu superiori care ii inspira si pe care ii respecta – pentru ca impartasesc aceleasi valori si sunt persoane competente.
- Sa aiba obiective clare si sa stie exact ce au de facut.
- Sa lucreze in echipe cu care impartasesc aceleasi valori si niveluri de implicare si/sau competente.
- Rezultatele sa le fie pe masura recompensate din punct de vedere financiar.
- Sa li se ofere oportunitati de a invata si a se dezvolta din punct de vedere profesional, iar acest aspect sa fie incurajat in companii.
- Sa le fie incurajata creativitatea si luate in considerare sugestiile/ideile pentru imbunatatirea companiei si a muncii in general.
- Sa existe in companii trasee profesionale clare si sa aiba sanse reale sa ajunga unde isi doresc.
- Sa li se asigure feedback-uri constante si obiective din partea managerilor.
- Sa li se acorde independenta si flexibilitate – inclusiv in ceea ce priveste programul de lucru.
Managerii ar trebui sa fie foarte preocupati ca ei insisi sa fie componente ale solutiilor, iar nu promotori ai problemelor. Conteaza semnificativ daca si cat de mult isi iubesc angajatii joburile lor, stiut fiind faptul ca oamenii care isi iubesc joburile sunt cei mai productivi, cei mai creativi si in plus, cei mai loiali. Recrutarea in astfel de companii este foarte usor de facut, pentru ca angajatii sunt cei mai buni ambasadori si pot face mai multa promovare decat 100 firme de PR/ 100 specialisti in employment branding la un loc.