Business Recrutare

Anul 2020 nu se anunta cu schimbari majore in ceea ce priveste recrutarea. Provocarile vor fi mai mult sau mai putin aceleasi ca in anul precedent, insa depinde de fiecare organizatie cata importanta le va acorda si cum va alege sa le adreseze.

Iata o lista cu cele mai mari provocari ale recrutarii in Romania anului 2020:

  1. Deficitul fortei de munca calificate (si necalificate) – Pe fondul imbatranirii populatiei si a emigratiei, lipsa talentelor  precum si a fortei de munca de prima necesitate ramane provocarea numarul 1 si in 2020. Diferenta va fi ca acest deficit se va resimti in acest an mai intens ca in anii precedenti.

Solutii:

-atragerea candidatilor – acest lucru se poate face prin campanii sustinute de marketing;

-content marketing – continutul postarilor trebuie sa reflecte cat mai corect valorile companiei si brandul respectiv;

-o experienta pozitiva pentru candidati – recruitorii si managerii trebuie sa asigure candidatilor o experienta cat mai buna, sa ofere feedback, sa nu prelungeasca perioada de recrutare saptamani in sir si sa aiba o abordare profesionala adecvata pe tot parcursul procesului de recrutare.

  1. Fenomenul “Employee ghosting” – Fenomenul de “employee ghosting” a devenit din ce in ce mai frecvent in ultimii ani. Tot mai multi candidati fie nu se prezinta la interviu, fie, dupa ce au agreat si semnat oferta, nu se prezinta in prima zi de munca. Acest lucru are, evident, un impact financiar negativ asupra companiei, aceasta fiind nevoita sa reia intreg procesul de recrutare. Avand optiuni multiple, candidatii nu ezita sa se retraga din proces, chiar pe ultima sute de metri, daca ulterior semnarii ofertei cu o companie, primesc oferte mai atractive din alta parte.

Solutii: un brand de angajator puternic, beneficii atractive, o experienta a candidatului pozitiva.

  1. Trei generatii in acelasi open space – In unele companii, exista chiar patru generatii (primii fiind cei din generatia “baby-boomers”, care inca nu au iesit la pensie). In conditiile in care tot mai multi reprezentanti ai generatiei Z vor intra pe piata muncii, vor exista diferente din ce in ce mai mari intre varstele si mentalitatile angajatilor. Nevoile si cerintele juniorilor ar putea sa li se para nepotrivite si/sau exagerate unor colegi din generatia X, care, cel mai probabil, se afla acum la nivelul managementului superior. Aceste situatii pot genera usoare (speram numai usoare sa fie) conflicte, daca asteptarile celor doua generatii sunt foarte diferite.

Solutii:

-adoptarea unui stil de comunicare personalizat pentru fiecare categorie de angajati;

-punerea in evidenta a avantajelor diversitatii si in mod special ce pot invata unii de la ceilalti;

-training pentru cei din generatia X in ceea ce priveste oferirea de feedback celor cu doua-trei decade mai tineri decat ei si vice-versa;

-construirea de echipe de proiect mixte din punct de vedere al generatiilor si oferirea atributiilor in asa fel incat fiecare sa beneficieze de avantajele pe care fiecare generatie o ofera.

  1. Eliminarea prejudecatilor – Prejudecata cea mai puternica in Romania ramane cea legata de varsta. Destul de multe companii au inca aceasta prejudecata legata de varsta si din motive care mie, ca rerutor experimentat, imi scapa, prefera sa ramana cu pozitiile neocupate luni de zile decat sa ofere posibilitatea candidatilor seniori de a intra in competitie.

Solutia este una evidenta – oferirea sansei de a-si demonstra abilitatile candidatilor seniori, cu peste 25 de ani de experienta in munca.

  1. Locatia – Unul dintre primele lucruri pe care multi candidate vor sa le stie despre potentialul angajator este cel al locatiei. In conditiile in care orasele mari sunt tot mai aglomerate si traficul din ce in ce mai chinuitor, iar in orasele mai mici exista suficiente optiuni de angajare, locatia companiei a capatat o importanta foarte mare. Sunt companii care stau cu pozitii neocupate mai mult de 6 -12 luni, pentru ca nu gasesc candidati doritori sa vina sa lucreze in organizatiile lor, din cauza locatiei.

Solutii: fie mutarea sediului intr-o zona accesibila, fie introducerea transportului organizat de companie (desi in unele companii nici aceasta solutie nu a adus rezultatele scontate). Companiile care au luat decizia mutarii sediului intr-o zona usor accesabila au observat o crestere a interestului candidatilor pentru organizatiile lor cu pana la 50%.

 

Va doresc tuturor un an prosper, cu oameni potriviti in joburile potrivite, cu un mediu de lucru sanatos si cu angajati veseli si multumiti!

 

Autor: Elena Popa

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are paisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.