CUM TE AJUTA TEHNOLOGIA IN PROCESUL DE VANZARE?

Articol preluat de pe website-ul www.vanzari-hr.ro

 

CRM – avantajele vs. limitarile in procesul de vanzare

Da, stim cu totii deja ca CRM-ul este un tool, un instrument creat pentru a usura procesul vanzarii. Insa,  vanzarea propriu-zisa este o activitate atat de sensibila, desfasurata intre oameni si purtata, de cele mai multe ori la diferite niveluri nu atat profesionale, cat umane.

Tehnologie CRM

Sursa: stocksnap.io

 

 

Sa incepem cu o definitie: CRM: Sistem de gestiune a relatiei cu clientii (abreviat CRM dupa en.Customer Relationship Management) reprezinta un set de strategii, politici si tehnologii destinate atragerii, retinerii si fidelizarii clientilor. In sens larg, CRM include activitatile aferente departamentelor de marketing, vanzari, financiar si suport tehnic relativ la clienți, potentiali clienti, furnizori si parteneri.

CRM – avantajele vs. limitarile in procesul de vanzare

Da, stim cu totii deja ca CRM-ul este un tool, un instrument creat pentru a usura procesul vanzarii. Insa,  vanzarea propriu-zisa este o activitate atat de sensibila, desfasurata intre oameni si purtata, de cele mai multe ori la diferite niveluri nu atat profesionale, cat umane.

Avantajele sistemelor CRM ….  Citeste continuarea aici

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

7 MOTIVE PENTRU CARE NU OBTII JOBUL DORIT

Sa presupunem ca pentru un anumit job detii un set de cunostinte, competente si aptitudini care te pot ajuta sa te califici pentru oferta. Dar intre aceste cunostinte, competente si aptitudini se afla inevitabilul interviu in cadrul caruia acestea urmeaza sa fie validate … sau nu.

Articolul pleaca deci de la premisa ca esti un candidat eligibil pentru un anumit post din aria ta de interes si prezinta  7 lucruri pe care sa nu le spui sau faci in cadrul interviului de angajare, daca iti doresti jobul.

———————————————————————-

Autor: Elena Popa

pt articolul 7 motive

Desi  intr-un interviu de angajare se pun multe intrebari , toti angajatorii sunt practic interesati sa afle raspunsul la doar 3 intrebari:

                                                   Poti sa faci jobul?

                                                   Iti doresti acel job?

                                                  Te potrivesti in compania lor?

Pentru a convinge angajatorul ca raspunsul la toate cele 3 intrebari este “DA”, sunt anumite lucruri pe care NU trebuie sa le faci sau NU trebuie sa le spui la un interviu. Iata-le pe cele 7 cele mai intalnite:

  1. NU intra in prea multe amanunte – acesta este de obicei “defectul” oamenilor de vanzari, dar nu numai. Nu detalia decat daca ti se cere si/sau daca informatia respectiva este relevanta. Nu va interesa pe nimeni daca te-ai intalnit cu respectivul client intr-o joi, daca ploua in acea zi sau daca era februarie. Orice alta informatie care nu are nicio relevanta pentru jobul respectiv, te va inscrie pe lista acelora cu bile negre.
  2. NU raspunde prea laconic – asa cum detalierea excesiva te depuncteaza puternic sau chiar te descalifica, acelasi lucru se poate intampla daca esti la polul opus. Daca la interviu iti prezinti intreaga experienta profesionala in 5 minute, te anunt ca nu esti pe drumul cel bun sau cel putin nu esti deloc pe traseul care duce la acea companie.
  3. NU vorbi peste interlocutor – dovedeste ca esti un bun ascultator si nu iti intrerupe interlocutorul. Pastreaza-ti ideea pana cand cel/cei din fata ta termina ce are/au de spus sau intrebat si iti dau cuvantul. Am intalnit destule situatii in care candidatii au pierdut interviuri din cauza acestui mic “amanunt”. Pana la urma este si un semn de minim respect sa asculti pana la capat ce are de spus persoana din fata ta, pe langa dovada capacitatii tale de a prelua atent, complet si corect o informatie.
  4. NU arata un atasament prea mare fata de o anumita companie sau pozitie din trecutul tau profesional – pentru unii profesionisti, o anumita companie sau pozitie ramine pentru totdeauna punctul de referinta si se vor raporta mereu la el. Daca lucrul acesta e foarte vizibil exprimat de tine la interviu si angajatorul cunoaste compania respectiva, daca stie ca mediul de lucru si alte conditii de acolo sunt foarte diferite fata de ce ofera el, iar de obicei stie foarte bine, atunci sansele tale sa obtii acel job ti le-ai redus substantial.
  5. NU te retine sa-ti arati motivatia – din teama de a nu parea disperati, destui candidati dau impresia ca nu sunt motivati si lasa o impresie indoielnica din acest punct de vedere. Este foarte important sa iti arati motivatia atit pentru acea companie, cat si pentru respectiva pozitie. Daca au de ales intre un candidat care nu are exact experienta sau calificarea dorita, dar care arata o motivatie puternica, si unul care se potriveste foarte bine din punct de vedere al experientei, dar nu prea si din cel al motivatiei, angajatorii il vor alege de cele mai multe ori pe cel ce se arata motivat.
  6. NU te prezenta cu o atitudine aroganta – de multe ori, din dorinta de a arata incredere in sine si in experienta lor profesionala, destui candidati au tendinta de a scoate aceste lucruri in evidenta mai mult decat este cazul. Atitudinea aroganta se manifesta atit in conversatie, cat si prin limbajul trupului, dar nu te avantajeaza intr-un interviu de angajare. Realizarile si reusitele se pot prezenta si cu modestie, nu numai ostentativ. Te asigur ca modestia neprefacuta va fi mereu apreciata si iti va spori atit charisma, cat si puterea de a convinge.
  7. NU folosi un limbaj prea relaxat – in special tinerii care vin la interviuri au tendinta de a folosi un limbaj total nepotrivit contextului in care se afla. Evita jargonul si cuvinte precum ‘’misto”, “baietas”, “naspa” sau altele asemenea ‘’de pe strada”, pentru ca foarte probabil acolo te va trimite intervievatorul tau.

    In concluzie, de vreme ce vrei ca raspunsul la toate cele 3 majore intrebari ale angajatorului sa fie “DA”, ai grija ca tu de 7 ori sa NU…

 ———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are noua ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

linkedinhttps://www.linkedin.com/in/popaelena

———————-

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

PIATA MUNCII – CUM A FOST in 2015 SI CUM VA ARATA in 2016

 In urma cu putin timp am publicat pe site-ul Talent Reserve un articol care tintea catre viitorul de peste 10 ani, al anului 2025 – despre cum ne astaptam sa arate piata muncii la acea data.

Pe de alta parte, pentru a raspunde unor intrebari si framantari ancorate in “aici si la anul care incepe imediat”, va propunem cateva analize referitor la ce se intampla in 2015 si o privire inspre anul pentru care bugetele sunt gata sau aproape gata aprobate.

———————————————————————-

Autor: Elena Popa

Trenduri

Sursa: stocksnap.io

 Suntem spre sfarsit de an, 2015 se pregateste sa se retraga discret sau poate galagios prin sertarele noastre cu amintiri. A fost un an zbuciumat si tot mai multe glasuri se aud sustinand ca nu va mai fi nimic ca inainte…. Fara indoiala ca schimbarile survenite si impactul societatii civile asupra scenei politice vor avea ecouri si in dinamica pietei muncii din Romania. Totusi nu ma astept ca impactul sa fie unul imediat, astfel incat sa constatam rapid modificari spectaculoase. Ma astept ca tendintele din acest an sa continue si/sau sa se accentueze in anul ce curand va incepe.
In 2015 principala caracteristica a pietei muncii a fost o revenire a raportului cerere/oferta in favoarea candidatilor. Daca in ultimii ani exista acest raport in domeniul IT si in cateva sectoare de nisa, anul acesta am asistat la o extindere a acestei disproportionari in mai multe domenii, in special in cel al finantelor.

In anul 2016 prevad ca va continua si chiar se va accentua aceasta tendinta, pe fondul deficitului de personal calificat si al cerintelor tot mai sofisticate ale angajatorilor. Destui candidati mi-au spus ca atunci cand se uita la o descriere a pozitiei, de multe ori trebuie sa apeleze la “holy google” pentru a intelege toate prescurtarile si cerintele emise de angajatori. Insa nu numai cerintele tehnice au devenit mai complexe si mai tehnologizate. Pe langa acestea, accentul pus pe ‘’soft skills” a devenit si el tot mai insemnat, astfel ca sunt deja multi angajatori ce includ chiar si simtul umorului pe lista de ‘must have’ pentru viitorii lor angajati.

Un alt segment de piata in care se va simti din ce in ce mai puternic deficitul de personal calificat in 2016 este cel al centrelor de share service, unde se cer limbi straine exotice. Numarul vorbitorilor de germana, suedeza, poloneza, turca, olandeza, finlandeza, etc. este unul mult sub nivelul cererii, prin urmare candidatii respectivi sunt foarte cautati si curtati. In general acestia nu ezita sa treaca de la o companie la alta pentru o modica diferenta de suma. Explicabil de altfel, fiind vorba in general de pozitii entry level, nu isi pun problema stabilitatii jobului si nici a posibilitatilor de promovare care se intrevad intr-un viitor destul de departat, astfel ca pentru ei cateva sute de lei in plus si/sau o flexibilitate mai mare in program sunt hotaratoare atunci cand iau decizia sa accepte rapid o noua oferta.

O surpriza placuta a anului 2015 a fost revenirea cererilor, desi timida deocamdata, in domeniul constructiilor si real-estate. Cel putin in Bucuresti au existat mai multe investitii in special pe zona de constructii cladiri birouri si rezidentiale. In 2016 sunt semnale ca aceasta tendinta de crestere se va mentine, chiar daca precaut si nici pe departe la nivelul anilor 2004-2008.

O alta tendinta deja observata din acest an si care se va mentine si in 2016 este ca angajatorii se vor indrepta din ce in ce mai mult spre candidatii pasivi. Candidatii activi de pe situri consacrate de joburi sunt in cea mai mare parte cei care nu au calificarile necesare pozitiilor pentru care aplica, astfel ca pentru multe dintre pozitiile promovate pe aceste situri, procentul celor potential potriviti este undeva sub 10-20%.

Recrutarea se va face tot mai mult in online, prin social media, astfel ca atait companiile, cat si cei ce sunt in cautare de noi oportunitati profesionale, trebuie sa investeasca in propria imagine si/sau sa isi consolideze ceea ce in cuvinte frumoase se cheama “personal branding”.

Anul 2016 nu va aduce insa schimbari mari si nici oferte mai multe celor aflati la un anumit nivel de senioritate. Pentru profesionistii cu mai mult de 15 ani experienta, se va mentine cel mai probabil tot aceeasi dinamica (sau mai degraba lipsa ei) pentru pozitiile de middle si top management. Nu se intrevad investitii serioase in Romania, de aceea cererile pentru aceste pozitii vor fi mai mult sau mai putin la fel ca in anii precedenti.

Asadar, nu ma astept la schimbari majore pe piata muncii din Romania anului 2016, dar desigur, cu totii ne-am bucura ca noul guvern tehnocrat sa ne poata oferi surprize placute, de exemplu conditii real favorabile pentru noi investitii, pentru ca, nu-i asa? vorba lui Creanga “n-ar fi rau sa fie bine in iubita noastra tara.”

 ———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are noua ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

linkedinhttps://www.linkedin.com/in/popaelena

———————-

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

8 MOTIVE SA NU ACCEPTI O CONTRAOFERTA

 

Autor: Elena Popa

 agreement-signed-cartoon-office-vector-illustration_MykrCCv_

De-a lungul timpului am intalnit destui candidati care, desi intial au fost interesati de o pozitie intr-o alta companie, au acceptat ulterior o contra oferta de la angajatorul curent. Iar in ultimul an, pe fondul cresterii deficitului de personal calificat, numarul cedarilor a crescut simtitor, in special in domeniul IT.

Oricat ar fi de tentanta si de flatanta contra oferta angajatorului, sunt mult mai multe motive pentru care nu este benefic pentru tine sa iti abandonezi traseul pe care ai pornit si sa accepti o crestere salariala ‘last minute’ de la compania angajatoare.

Iata cele 8 motive majore sa nu accepti o contra oferta:

  1. Loialitatea iti va fi mereu pusa la indoiala si increderea angajatorului in tine va fi mult diminuata. El a aflat ca nu esti multumit si vei fi privit cu suspiciune de cate ori te invoiesti sa mergi la doctor sau la serbartea copiilor.
  2. Cand compania va trece prin moment mai grele si se vor face disponibilizari, vor fi pastrati in primul rand cei care au dat dovada de loialitate, iar tu…
  3. Nu vei fi privit cu ochi buni de colegi, sau cel putin de unii dintre ei, pentru ca de acum vor stii ca tu ai un salariu mai bun ca ei.
  4. Angajatorul iti va cumpara practic loialitatea. Chiar daca pe moment venitul mai mare te va satisface, iar el va fi multumit ca te-a retinut, dinamica relatiei dintre voi se va schimba si va veni momentul cand faptul ca l-ai costat mai mult decat ii convenea, il va frustra si te va face sa nu mai te simti la fel de confortabil cu noul statut pe care ti l-a oferit.
  5. Gandeste-te de unde ii vor veni banii in plus pentru salariul tau, pentru ca angajatorul tau va calcula acest lucru. Superiorul tau se va gandi la aspectul asta ori de cate ori te va vedea, si anume ca a trebuit sa faca un extra efort bugetar pentru a te retine. E foarte posibil ca in contul indexarii oferite sa-ti dea noi atributii pentru a-si recupera cresterea cheltuielilor cu tine. In plus, la urmatoarea marire salariala sunt cele mai multe sanse sa fii sarit….
  6. Gandeste-te daca vei vrea sa continui sa lucrezi intr-o companie care iti ofera o crestere salariala doar in momentul in care anunti ca ai primit o oferta mai buna de la alta companie! Daca baza contra ofertei nu e nici respectul si nici aprecierea fata de valoarea ta, ci doar nevoia de moment a companiei si te privesc ca pe o marfa cumparabila, ar putea fi intr-un fel si o insulta adusa inteligentei si demnitatii tale, totusi…totusi  daca le dispare nevoia, le ramane posibilitatea sa te faca bila pentru o alee de popice…
  7. Nemultumirile pe care le-ai avut inainte, care te-au determinat initial sa iti cauti alt job sau sa accepti o alta oferta, vor ramine in mare masura neschimbate. Oricate promisiuni ti se fac, stii si tu prea bine ca lucrurile nu se schimba peste noapte. Deci sa ai in vedere  – continuitatea ta la acelasi loc de munca va insemna si continuitatea situatiilor neplacute de pana atunci.
  8. Statistic vorbind, peste 80% dintre cei care au acceptat o contra oferta, parasesc compania in urmatoarele 6-12 luni.

Asadar, daca vei fi pus in aceasta situatie, daca te-ai gandit bine ca vrei sa iti schimbi jobul si ai inceput demersurile, gandeste-te macar de 8 ori mai bine inainte de a accepta orice contra oferta din partea angajatorului. Gandeste-te ca nu ai devenit brusc si miraculos o persoana de ne-inlocuit, ci  esti doar o resursa la indemina, iar cu prima ocazie cand va gasi un inlocuitor mai ieftin, e foarte posibil sa fie mult prea ocupat locul ce initial astepta cordial sa te re-primeasca!

 

 ———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are noua ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

linkedinhttps://www.linkedin.com/in/popaelena

———————-

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

TOP 6 CALITATI ALE UNUI OM DE VANZARI

Articol preluat de pe website-ul www.vanzari-hr.ro

Oamenii de vanzari sunt profesionistii care trebuie sa incorporeze o multime de abilitati si caracteristici speciale. Estentiale sunt insa 6: personalitatea, carisma, curtoazia, rabdarea si perseverenta, cultura generala si cunostintele complete despre produsul pe care il vinde, companie si client.

Succesul unei vanzari depinde intr-adevar de produsul sau serviciul expus si de compania care il produce sau promoveaza insa cel mai mare procent din ecuatia unei vanzari il detine salesman-ul. In 2015, in epoca moderna a provocarilor live, un agent de vanzari de succes trebuie sa posede mult mai mult decat 6 calitati, insa acestea despre care vom vorbi sunt esentiale. Continua aici

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

CATEVA PROVOCARI IMPORTANTE ALE HR-ului

touching-the-screen-vector-illustration_zJ6S2Cwd

Autor: Elena Popa

Departamentele de Resurse Umane se confrunta cu mai multe provocari, unele care se pot rezolva mai usor si relativ repede, iar altele a caror rezolvare poate trena ani de zile.

Iata care sunt principalele provocari pe care le are HR-ul contemporan:

  1. Recrutarea, Retentia si Motivarea angajatilor valorosi.

Nu este o problema noua, iar majoritatea companiilor se confrunta cu ea de mai multi ani in mod cronic.

In privinta recrutarii, unele companii au inceput sa foloseasca campanii ample online si offline pentru atragerea candidatilor, ceea ce este un lucru foarte bun, insa pana la urma reclama cea mai buna o fac tot angajatii proprii si valoarea intrinseca a companiei, care natural radiaza informatia.

In ce priveste aspectul instrumentelor de retentie si motivare, din pacate destul de multi angajatori ajung sa se gandeasca la ele doar in momentul cand angajatul vine sa isi prezinte demisia, pentru ca a acceptat o oferta de la alta companie. De cele mai multe ori atunci e prea tarziu si in conditiile in care se gasesc tot mai putini profesionisti cu abilitati tehnice ridicate, posesori in acelasi timp si a unui set complet de “soft skills”, a retine angajati pe acei care detin aceasta valoaroasa combinatie este crucial.

       Asadar, daca nu exista un climat adecvat, o oferta salariale decenta si o cultura organizationala bazata pe transparenta si comunicare la toate nivelurile, eforturile de imbunatatire a brandului angajatorului vor fi din pacate nule.

  1. Dezvoltarea viitorilor leaderi

Este bine cunoscuta sintagma ca oamenii nu pleaca din cauza companiei, ci din cauza managerului. Astfel, companiile care au programe bine puse la punct de dezvoltare a angajatilor, au si un grad de retentie mult mai mare.

De aceea, companiile cu manageri care sunt cu adevarat leaderi se diferentiaza vizibil fata de celelalte. In mod practic, managementul superior seteaza ritmul, nivelul productivitatii si chiar energia indviduala a componentilor organizatiei respective. Diferentele de management dintre organizatii se vad cu ochiul liber, chiar din primele minute cand intri in companie. Astfel, sunt companii unde vezi oamenii apasati, stresati, debusolati si apatici, iar asta inseamna ca undeva managementul nu reuseste sa transmita incredere, sa creeze un climat corespunzator, sa isi asume responsabilitatile, dar si greselile, respectiv sa isi motiveze oamenii sa isi concretizeze eforturile in directia dorita.

Pentru a avea pe toate palierele leaderi valorosi, implementarea politicilor de dezvoltare a leadershipului prin promovarea din interior este in principiu solutia cea mai potrivita pentru majoritatea companiilor. Exista insa unele situatii unde este benefic sa se utilizeze resurse din exterior, pentru a aduce un aer proaspat si o alta perspectiva.

Acest subiect este pe masa de lucru a multor specialisti HR, insa majoritatea se confrunta cu lipsa bugetelor de training si dezvoltare, precum si lipsa unor planuri de succesiune bine puse la punct.

  1. Cultura companiei

Cu cat compania este mai mare, cu atit este mai importanta cultura organizationala. Stabilirea unei culturi organizationale clare si puternice este importanta pentru a creste performanta, pentru a misca lucrurile in directia dorita si pentru a crea angajatilor cadrul potrivit pentru a-si desfasura activitatea in mod eficient. In primii ani, cand compania este la inceput, cultura este data de personalitatile si de valorile  proprii ale fondatorilor, iar lucrurile pot merge un timp ‘de la sine’. Cand insa compania s-a devoltat si ajunge la peste o suta de angajati, déjà lucrurile se schimba, apar adeseori sincope in comunicare si prioritizare, respectiv dificultati in obtinerea consensului asupra deciziilor.

Cu cat organizatia reuseste sa clarifice cat mai devreme si mai bine autoritatea si asumarea responsabilitatii, cu atit cultura companiei devine mai puternica.

HR-ul are un cuvant important de spus in crearea, definirea si implementarea culturii organizationale adecvate , insa la fel de important este  impactul pe care il au leaderii asupra ei. Astfel, daca acestia chiar “traiesc ceea ce predica”, daca chiar sunt modele pentru angajati asupra modului in care trebuie sa reactioneaza in momente de criza, cum sa abordeze situatiile cand lucrurile nu merg bine, cat de deschisi sunt la diversitate, cum si daca isi asuma greselile si esecurile, mesajul pe care il transmit astfel de leaderi nu are cum sa fie altfel decat unul favorabil companiei.

Cultura organizationala se construieste in timp, iar pana la urma ceea ce conteaza nu sunt declaratiile si intentiile, ci ceea ce facem si traim, astfel incat aceasta sa nu ramina doar la nivel declarativ, doar o utopie impachetata in vorbe frumoase.

 ———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are noua ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

linkedinhttps://www.linkedin.com/in/popaelena

———————-

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

“E ceva in neregula cu mine?” – “Hai sa vedem”. INCREDEREA IN SINE IN TIMPUL CAUTARII UNUI JOB

 

unhappy-businessman-business-cartoon-character-vector_zkjvN1dO

Autor: Elena Popa

 

Am vorbit cu mii de persoane in cautarea unui nou job si nu putini au fost cei care mi-au pus aceasta intrebare: “Ce este in neregula cu mine? De ce nu ma vrea nici o companie?”

Perioada de cautare a unui nou job nou, mai ales cand nu ai unul, este una dintre cele mai stresante. Este intervalul de timp in care primesti cele mai multe refuzuri din viata, cand esti cel mai vulnerabil, cand pare ca toate temerile si vestile proaste s-au vorbit sa te viziteze constant, cand anxietatea este ca spargatorul care iti forteaza usa cu tine in casa, cand parca toti te ocolesc, inclusiv prietenii, cand afli de multe din cunostintele tale ca tocmai ce si-au gasit un job mult mai bun si mai bine platit, cand pe toate canalele la tv auzi numai cat de prost merge economia si cat de departe e luminita aia de la capatul tunelului. Iti suna familiar?

Ai pornit cautarea acum cateva saptamani/luni cu destula incredere ca trebuie sa iti gasesti ceva, dar zilele s-au scurs, ai aplicat la sute de joburi, ai fost chemat doar la cateva interviuri si intr-o dimineata te trezesti cu acel sentiment neplacut ca ceva este in neregula cu tine, ca ceva trebuie sa fie gresit in ce faci, ca de fapt nu esti atit de bun precum credeai, ca sunt cu siguranta altii mult mai buni/mai tineri/mai experimentati/, cu mai bune abilitati de a se vinde decat tine. Si gata! Din acel moment doar acest program negativ si pagubos incepe sa ruleze in mintea ta si tot orizontul tau devine brusc innorat, incetosat, ploios, furtunos.

Ei bine, e foarte posibil ca niciuna din variantele care iti trec prin minte sa nu fie valabila in cazul tau. Din experienta mea, cca 70% dintre persoanele care isi faceau probleme in acest sens, erau in regula. Din ceilalti 30%, o parte fie se pozitionau gresit, fie aveau o atitudine nepotrivita sau alt gen de probleme. Iar cealalta categorie erau persoanele care ajunsesera la acel stadiu in care nu se mai regaseau in nicio organizatie. Venise timpul pentru ei sa incerce varianta antreprenoriatului.

In acest articol ma voi referi doar la cei 70% care doar isi imagineaza ca e ceva in neregula cu ei. Iata cateva metode prin care poti iti imbunatati substantial increderea in sine si starea de spirit:

  • Cunoaste-ti bine realizarile si punctele tari

Noteaza-ti pe o hartie toate realizarile tale profesionale de pana acum, toate lucrurile de care te simti mandru/a ca le-ai realizat, toate abilitatile tale si domeniile in care performezi cel mai bine! Gandeste-te pe cine ai ajutat si cum i-ai ajutat!

Pune lista la vedere, s-o poti vedea si reciti atunci cand vine iar un nou episod din “Napasta”. Beneficiile sunt evidente – te ajuta sa iti reamintesti ca nu, nu e nimic in neregula cu tine. Te ajuta sa vezi ca ai abilitati pe care le-ai folosit bine cand a fost nevoie si ca esti, poti si stii mai mult decat iti imaginezi.

Totodata lista respectiva te va ajuta sa iti dai seama ce ai mai putea imbunatati si cum te-ai putea perfectiona prin autoeducatie.

  • Alege cu grija ce informatii vrei sa integrezi in mintea si in viata ta

Suntem bombardati zilnic cu informatii de tot felul, insa daca stam sa le analizam putin, observam ca majoritatea sunt din registrul negativ. E de ajuns sa te uiti doar o ora la stiri si/sau la talk-show-uri ca sa ajungi sa simti ca nu mai e chiar nicio speranta, ca traim ‘ceasurile de pe urma’.  Deci ai grija la ce te uiti si ce asculti! Daca contactul cu “the dark side” te afecteaza, ia distanta!

Dar nu numai media e cea care ne creaza o imagine apocaliptica. Sunt destui oameni in jurul nostru, prieteni, cunostinte, vecini, inclusiv cei din familie care desi sunt cat se poate de bine intentionati, isi revarsa asupra noastra fricile si ingrijorarile lor. Intr-un fel sau altul trebuie sa gasesti o solutie sa nu mai lasi niciun fel de bruiaj, nicio samanta de negativitate sa te destabilizeze.

NU permite ca opiniile celorlalti sa devina realitatea ta!

  • Ai credinta ca jobul tau este acolo undeva si va iesi la vedere

Multe persoane au initial impresia ca un CV bine facut iti asigura imediat si un job. Dar din pacate nu este asa, sau nu e doar atat. Sunt mai multe elemente care contribuie, iar de multe ori singura persoana care te impiedica in gasirea unui nou loc de munca esti chiar tu. Gandurile proprii care iti guverneaza actiunile si alegerile pot fi piedici importante. Tu poti sa iti dai singur cu stangul in dreptul prin barierele mentale pe care ti le pui.

Asadar trezeste-te in fiecare dimineata cu credinta ca jobul tau este undeva acolo si te asteapta. Nu te plange si nu te victimiza in fata altora (si nici cu tine insuti), pentru ca procedand asa nu faci decat sa rulezi din nou si din nou acelasi program pagubos care mai degraba te indeparteaza de jobul dorit, nicidecum nu ti-l apropie!

  • Fa sport – Alimenteaza-te corect – Ingrijeste-te

Unul din cele mai bune antidoturi atunci cand esti stresat, suparat, tulburat, asaltat de griji si de ganduri negre, este sportul. O jumatate de ora pe zi minim, ideal o ora de miscare (si plimbarea se pune) te face sa vezi viata dintr-o alta perspectiva! Ceea ce acum o ora parea a fi pragul prabusirii universului tau, dupa ce faci sport, gandurile ti se limpezesc, pana si negrul prinde a se vedea un pic spre gri …..

Cat despre alimentatie, este stiut ca in perioadele de stres vizitele la frigider se inmultesc si ca terminam rapid cate o intreaga galetusa de inghetata, de parca fericirea noastra s-ar afla undeva pe fundul ei si nu stim cum sa ajungem mai repede acolo. De asemenea conversatiile cu Jack Daniel sau verii lui pot devin tot mai lungi si mai dese…

In ce priveste ingrijirea personala, pentru cei care nu au job si stau acasa, sfatul meu este sa nu ramai toata ziua in pijama, halat sau in trening. Stiu, este foarte comod, dar nu este benefic pentru starea ta psihica. Imbraca-te ingrijit atit acasa, cat si cand iesi din casa. Poarta lucrurile cele mai bune pe care le ai si ingrijeste-te ca pe vremea cand mergeai la job.

In concluzie, aminteste-ti mereu ca si dupa cea mai neagra noapte, tot rasare soarele. Iar dupa rasarit, usile incep sa se deschida. Inclusiv pentru tine!

 ———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are noua ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

linkedinhttps://www.linkedin.com/in/popaelena

———————-

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

MEET OUR HOT CANDIDATES – OCTOMBRIE 2015

open book of social network structureLa Talent Reserve avem ocazia sa interactionam atat cu reprezentantii a diverse companii care solicita serviciile noastre de recrutare si executive search, cat si cu multe persoane (candidati) care doresc o schimbare in cariera, sunt in cautare activa a unui loc de munca si pe care dorim sa ii ajutam sa gaseasca jobul si compania potrivita.

In luna octombrie 2015  avem in baza de date de candidati “hot”, persoane care pot fi eligibile pentru o varietate de roluri si locatii dupa cum urmeaza – vedeti tabelul de mai jos.

.

Pentru companiile in cautarea de candidati cu asemenea profile, va rugam sa ne contactati pentru detalii la office@talentreserve.ro sau aici.

De retinut ca avem cunostinta si de alte persoane decat cei pe care ii puteti gasi in cele ce urmeaza, de aceea va asteptam cu orice solicitari, s-ar putea sa avem surprize, ami ales tinand cont de dinamica pietei muncii

  CANDIDATII  LUNII OCTOMBRIE 2015

Rol

Localitate

NOU! Specialist administrativ / logistica pentru industria auto (leasing operational, rent-a-car, dealeri auto)

BUCURESTI

NOU! Area Sales Manager – Regiunea Moldova, materiale de constructii

Regiunea Moldova

NOU! Business Development, experienta linii aeriene internationale

BUCURESTI

NOU! Global Sourcing and Procurement Project Manager

BUCURESTI

Sales Manager / Business Development (Pharma / FMCG)

Brasov

Customer support with Serbian / Croatian (Serbian citizen, needs work permit, available immediately)

Bucuresti 

Facility / Security Operations Manager 

Bucuresti 

Executive Assistant for General Manager (high profile)

Bucuresti 

 Sales Manager / Business Development (Cloud / SaaS products & solutions)

Bucuresti 

Business Development / M & A integration Manager

Iasi / Bucuresti 

Senior Brand / Category Manager (pharma / FMCF)

Bucuresti

 

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

CUM VA ARATA PIATA MUNCII IN ROMANIA ANULUI 2025: O PERSPECTIVA TEMPORALA

 

newspaper-vector-illustration_GylUn0w_

 

Autor: Elena Popa

Prevad ca vor fi destule schimbari in 2025 fata de anul 2015, iar unele trenduri care incep sa se faca simtite deja de pe acum, vor fi “normalul” pe piata muncii de atunci.

Cu o mare pondere, de cca 70-80%, protagonistii acelor zile pe piata muncii vor fi cei din generatiile Y si Z. Generatia X se va retrage discret sa isi creasca nepotii si/sau sa isi plimbe reumatismele in acele calatorii exotice la care astazi aspira, visandu-le  intre doua suspine si trei prezentari in powerpoint.

“Milenarii” vor fi managerii de maine (unii sunt déjà inca de azi), care vor trebui sa isi creasca, motiveze si slefuiasca  ‘fratiorii’ din generatia Z (sau generatia ‘Curcubeu’, cum mai este numita).

Principalele caracteristici pe care le anticipez pentru 2025 vor fi:

  • Job hoppingul va deveni ceva obisnuit si nu va mai fi catalogat ca un lucru negativ. Chiar daca nici atunci nu va fi privit cu ochii buni de unii, va fi considerat ca reprezentand normalul. Pentru noua generatie de profesionisti din 2025, o perioada de 4-5 ani in aceeasi companie va fi considerata ca fiind o perioada lunga. Si suficienta. In medie un angajat va avea la sfarsitul carierei cca 10-15 joburi. Fiind crescuti intr-o epoca in care totul este pe repede inainte si toate se schimba iute, nu avem timp sa ne obisnuim cu un nou produs/o noua versiune, ca in cateva luni au aparut déjà o multime de upgrade-uri, ca angajati la randul lor vor avea nevoie constant de noi provocari si se vor plictisi repede daca joburile nu le vor asigura noutati. Daca cei din generatia X s-au obisnuit sa astepte – sa ne amintim ca ei au avut de asteptat “cuminti“cam 10 ani pana sa treaca de la matusalemicul ‘384’ pana la primul laptop, ca au corespondat ani buni prin intermediul plicurilor traditionale si nu pe WhatsApp,  ca au rabdat resemnati ore intregi la cozi de tot felul,  pentru generatiile urmatoare lor, mai totul se afla doar “la un click distanta”. Multi dintre acestia au primit cam totul de-a gata si nu prea au notiunea de sacrificiu. Ceea ce de fapt nu este un lucru rau. Este timpul sa se termine cu generatiile de sacrificiu, iar tinerii sa traiasca pentru visurile lor, iar nu perpetuu sacrificandu-se fara rost pentru artificiale idealuri in care nu se regasesc.
  • Angajatii anilor 2025 vor cauta joburi care sa le placa. Daca generatiile anterioare au muncit (si muncesc) “pentru o paine”, chiar daca multora dintre ei nu le place mai deloc ceea ce fac, milenarii Y si post-milenarii Z vor vrea sa faca la job ceva in care se regasesc. Vor vrea sa simta ca sunt apreciati, ca munca lor va aduce o contributie cu insemnatate, vor vrea sa se simta mandri de ceea ce creaza. De aceea, in 2025 angajatorii vor trebui sa gaseasca metode pentru a-i motiva si a-i tine mereu antrenati si implicati, asigurandu-le ca normalitate sansa sa lucreze pe ideile si proiectele proprii, si astfel, responsabilizandu-i. Pentru ei nu va conta mai deloc numele companiei unde vor lucra, dar va conta mult ceea ce vor face.
  • In 2025 tehnologia va fi patruns in mai toate domeniile, iar specialistii IT/inginerii vor fi inca si mai cautati. Si tot in numar deficitar. Oricat de mult se cauta persoanele tehnice, adevarul este ca nu toti pot si nu toti vor sa isi faca o cariera in aceste domenii. Ori post-milenarii vor vrea sa faca ce li se potriveste si ce le place, si nu neaparat ‘ce se cauta’.
  • Angajatorii din 2025 care nu vor fi flexibili, care nu se vor adapta ei insisi mai rapid noilor generatii, care nu vor constientiza la timp ca motorul companiei le va fi resursa umana mai mult decat dotarile, produsele sau serviciile lor, vor avea mari probleme nu doar sa se dezvolte, ci chiar sa supravietuiasca. Angajatorii din 2025 care vor continua cu mentalitatea ca ‘nimeni nu e de neinlocuit’ si care considera ca la usa lor vor astepta o multime de oameni sa fie angajati, vor fi marii perdanti ai acelor vremuri.
  • In 2025, pe fondul imbatrinirii populatiei si pe cel al migrarii fortei de munca catre joburile tehnologizate, respectiv catre joburile de birou, ponderea angajatilor seniori va fi mai mare decat este acum cu minim 25%. Chiar si in prezent tot mai multi tineri angajati se feresc de joburile care implica efort fizic, iar una din putinele categorii care mai este dispusa sa o faca este cea a seniorilor, cei care sunt obisnuiti cu munca grea.
  • Balanta munca/viata personala anticipez ca va fi una mai echilibrata decat este acum. Deja exista un curent in acest sens in toata lumea si acesta va ajunge inevitabil si firesc si la noi. Pentru ca generatiile viitoare nu vor mai fi dispuse sa accepte sa traiasca si sa isi creasca copii cum au facut-o parintii lor, adica muncind 10-12 ore/zi si fiind mai mult parinti de week-end.
  • Ma astept la un numar crescut de straini (in special din Asia) care vor veni sa lucreze in Romania, fie pentru munca fizica, fie pentru pozitii foarte specializate in IT.

  Suntem in 2015. Pana in 2025 mai sunt 10 ani. Este foarte putin timp pana atunci, iar acest timp va trece cu repeziciune si va aduce cu el importante schimbari pe piata romaneasca a muncii.

 

 ———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are noua ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

linkedinhttps://www.linkedin.com/in/popaelena

———————-

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

ATITUDINEA: CEL MAI IMPORTANT LUCRU CARE FACE DIFERENTA DINTRE REUSITA SI ESEC

 

looking-at-mirror-vector-character-cartoon-illustration_fylany_O

 

Autor: Elena Popa

Mi-au trecut prin mina mii de CV-uri. Unele excelente, unele bune/ok/mediocre, iar altele de-a dreptul jalnice.  Varietatea si diversitatea lor este egala cu a oamenilor pe care ii reprezinta. Nesfarsita.

Mai nou, profilul de Linkedin a devenit noua “carte de vizita” a celor care sunt in cautarea unui nou job sau a celor interesati sa vada care mai este valoarea lor pe piata muncii. Si aici am gasit de la profiluri foarte bine puse la punct si atent redactate, pana la cele care nu iti spun mai nimic ori scot prea putin in evident experienta, abilitatile si cunostintele dobandite.

Este foarte important ca profilul Linkedin si CV-ul sa fie bine facute. Este primul ‘clip promotional’ pe care il proiectezi despre persoana ta, primul contact intre tine si eventualul angajator. In acest prim pas catre noul job, imaginea prezentata trebuie sa fie una cat mai buna. Totusi nu este nevoie sa compui zeci de versiuni, sau sa agonizezi asupra alegerii unui cuvant/sinonim in favoarea altuia, sperand ca acela va face diferenta.

Am avut ocazia sa discut cu sute de candidati. Unii cu o cariera stralucita, altii cu o cariera mediocra sau doar multumitoare, destui straduindu-se si muncind din greu pentru a razbi si a-si duce existenta. Facand o analiza a celor care au avut succes, am observat un lucru care probabil va contrazice multe statistici din literatura de specialitate. Constatarea mea este ca nici abilitatile, nici inteligenta si nici macar competentele avute nu sunt neaparat hotaritoare in gasirea unui job. Chiar mai mult: nici efortul sustinut nu constituie vreo garantie pentru succes. Am cunoscut profesionisti care au chiar muncit din greu, dar au avut succese modeste sau cu rezultate mult, muult sub previziuni. Am intalnit si persoane care nu au depus un efort prea mare si nici nu au fost neaparat “top of the class”, dar care au reusit si au avut rezultate excelente. Simplificand, par sa existe doua categorii de profesionisti cu bilanturi de cariera foarte diferite.

Ce face diferenta dintre cele doua categorii de profesionisti? Ce au unii altfel decat altii? Cum de se obtin rezulate atat de neliniare? Din experienta spun ca raspunsul la aceasta intrebare este: A-ti-tu-di-nea. Americanii pun aspectul sub o alta lumina, ei ii spun ‘mindset’.

Astfel, sunt unele personalitati care in ciuda pregatirii si capacitatilor deosebite pe care le poseda, se indoiesc de toate, inclusiv de ei insisi de cele mai multe ori.. Sunt cei pe care ii auzim spunand ca toate joburile se dau pe pile, ca nu se mai poate face nimic in tara asta, ca sunt fie prea batrani, fie prea tineri, ca toti vor doar sa te fure si sa profite de tine. Ascultandu-i, iti trec prin fata toate multe umbre de gri ale pietei muncii romanesti.

Dar nu aceasta este realitatea, ma intrebi? Este si nu este. Este in mod indiscutabil realitatea unei anumite categorii de oameni. Dar realitatea lor ingustata nu trebuie sa fie neaparat nici realitatea mea, nici a TA.

Sunt pe de alta parte si cei carora putin le pasa cate zeci si sute de umbre de gri sunt prin companiile patriei, pentru ca ei stiu un singur lucru: VOR REUSI. TREBUIE sa reuseasca. Nu isi fac un million de griji ca nu stiu la perfectie excel-ul, ca nu au atitea certificari si diplome cate se vehiculeaza ca s-ar “cuveni’ sa aiba la varsta lor, sau ca nu au musai intre 25 si 30 de ani. Mindset-ul lor este unul de invingator, orice ar fi nu se opresc, ci tot incearca sa avanseze indiferent cu ce obstacole se intalnesc pe drum. (Atentie! Nu ma refer aici la cei care vor sa reuseasca cu orice pret, tracand peste etica si calcand pe cadavre. Ma refer strict la cei etici si care au coloana vertebrala). Oare nu au si ei indoielile lor? Nu or avea si ei zilele lor proaste? Nelinistile lor? Ba le au pe toate. Dar nu se lasa invinsi de ele, nici deturnati de gandurile paguboase, nici nu stagneaza in abandonul placid al ciobanului mioritic, nu sucomba atitudinii defetiste ce duce in ultima instanta la moartea sufletului si a esentei umane progresiste.

Asadar, oricat efort ai depune sa iti faci CV-ul perfect, profilul perfect pe Linkedin, sa te pregatesti cu raspunsurile cele mai bune la interviu, daca atitudinea ta profesionala, daca atitudinea ta personala, daca conversatia ta zilnica cu tine insuti, daca emotiile pe care le traiesti si le emiti cu privire la sansele tale de reusita, cu privire la cariera ta….daca toate astea sunt preponderent negative, vei anula tot efortul si toata munca ta.

Efectul atitudinii nepotrivite se va materializa in multe raspunsuri de genul “feedback-ul este din pacate unul negativ.” Cu aceasta atitudine multi profesionisti doar isi rup gleznele sau genunchii de la primii pasi, ca tot restul drumului sa umble schiopatand. Si e pacat. Pentru ca totul tine doar de ei.

 ———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are noua ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

linkedinhttps://www.linkedin.com/in/popaelena

———————-

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail