ESTI PREGATIT/A PENTRU INTERVIU?

joc de sah

Este esential sa faci o prima impresie impecabila la interviul de angajare, pentru simplul motiv ca nu ti se va mai oferi o a doua sansa. De aceea pregatirea pentru interviu este o etapa esentiala in obtinerea unui nou job. Dar aceasta pregatire nu inseamna doar sa apelezi la sfantul google cu 10-15 minute inainte de a pleca de acasa, pentru a vedea ce intrebari se mai pun pe la interviuri si/sau a te uita pe site-ul angajatorului.In acest sens am pregatit o lista cu cele mai importante lucruri pe care recomand sa le faci inainte de interviu. Iata-le:

  1. Foloseste toate sursele pentru a afla informatii despre companie – Utilizeaza toate resursele pe care le ai la indemana pentru a te documenta temeinic despre organizatia la care ai aplicat: site-ul companiei, paginile de social media: Linkedin/Facebook/Istagram, stiri si comunicate in presa. Consulta Linkedin sa vezi daca ai prieteni si cunostinte care lucreaza acolo si cere-le informatii. Nu in ultimul rand, citeste informatii de pe Glassdoor si undelucram.ro. In cazul in care sunt comentarii negative pe aceste doua site-uri, te sfatuiesc sa le iei in considerare cu precautie, mai ales daca cele pozitive sunt majoritare.

  2. Testeaza produsele companiei – In cazul in care compania respectiva este una producatoare si produsele sunt la indemana, cumpara si foloseste produsele respective. Daca iti plac, vei putea folosi usor acest lucru la interviu in favoarea ta. Iar daca nu iti plac….poate nu este locul potrivit pentru tine acolo.

  3. Informeaza-te cine vor fi persoanele cu care vei avea interviul - Multi candidati omit sa intrebe cine vor fi participantii la discutie, presupunand ca daca au fost sunati de la HR, interviul va fi doar cu acea persoana. Dupa ce ai aflat numele participantilor, cauta-i pe Linkedin si citeste toate informatiile relevante, astfel incat sa ai o imagine cat mai bine formata despre ei in momentul cand ii vei intalni. Pregateste-ti apoi o lista de intrebari specifice si la interviu adu in discutie interesele comune despre care ai aflat.

  4. Citeste cu atentie cerintele pozitiei – Formuleaza-ti (preferabil cu voce tare) competentele si abilitatile tale, incepand cu cele care corespund cerintelor companiei. Gandeste-te la cateva exemple care sa sustina afirmatiile tale. De exemplu: daca se cer abilitati foarte bune de negociere, fii pregatit cu exemple concrete in care ai demonstrat ca esti un bun negociator.

  5. Fii pregatit cu raspunsuri la urmatoarele intrebari: Care a fost cea mai dificila situatie pe care ati avut-o cu un client/angajat si cum ati rezolvat-o? Care a fost cea mai mare greseala pe care ati facut-o la job si cum ati rezolvat-o? Care sunt punctele tari/slabe? Cum te-ar descrie un fost manager? Cum te-ar descrie un fost coleg? Care este motivatia ta pentru aceasta pozitie? Chiar daca aceste intrebari nu vor fi formulate in acest mod simplist, este posibil ca raspunsul pregatit dinainte sa tea jute sa raspunzi, chiar daca formuarea va fi mai elaborata

  6. Nu uita de realizari – Un numar destul de mare de profesionisti in cautarea unui job nu si-au pus intrebarea ce realizari au avut pana in momentul in care au venit la un interviu. Pentru a te departaja de acestia, pregateste-te din timp si gandeste-te la toate contributiile pe care le-ai avut de-a lungul timpului in joburile tale. Uneori aceste realizari nu sunt atat de evidente si nici asa de usor cuantificabile ca pentru cei care lucreaza in vanzari, de exemplu. Insa cu siguranta ai contribuit intr-un fel sau altul, fie prin reduceri de costuri sau reducerea timpului pentru anumite procese, fie prin evitarea unor penalitati, prin implementarea unei solutii etc.

  7. Practica interviul - Recomand cu tarie sa practici raspunsurile cu voce tare, in fata oglinzii sau simuland interviul cu un prieten. Iti vei clarifica astfel gandurile, te vei auzi cat de convingator sau neconvingator esti si nu in ultimul rand, vei primi un feedback de la alta persoana, ceea ce este un aspect foarte valoros. Multora le este greu sa se auto-evalueze corect, tinzand fie sa se subevalueze, fie sa se supraevalueze, astfel ca un feedback sincer este binevenit, mai ales inaintea unui interviu.

  8. Printeaza CV-ul – Printeaza CVul in unul-doua exemplare. Desi, de regula, intervievatorul vine pregatit cu CV-ul tau, este bine sa il ai si tu la tine, pentru orice eventualitate.

  9. Fii pregatit cum sa reactionezi cand esti luat prin surprindere – Se poate intampla sa fii luat prin surprindere de o intrebare. Gandeste-te cum sa reactionezi in astfel de cazuri, pregateste-ti o formulare de genul “interesanta intrebare, nu m-am gandit pana acum, dar cred ca…”, astfel incat sa castigi timp pentru a gasi compune raspunsul corect.

  10. Pregateste-te cu cateva intrebari pentru intevievatori- Este esential sa ai pregatit si tu intrebari, pentru a-ti arata interesul pentru noul rol si pentru companie. Intrebarile pot fi in legatura cu structura departamentului, cu numarul colegilor din departament, cu planurile de viitor ale companiei si planul de cariera pentru pozitia respectiva, cultura organizatiei si despre urmatorii pasi in procesul de recrutare.

  11. Pregateste-ti tinuta – incearca sa afli care este dress-code-ul companiei, astfel incat sa nu vii imbracat prea formal, sau dimpotriva, prea “casual”. Regula generala este: “dress to impress”. Pe langa tinuta, nu uita insa nici de lucrurile marunte, ca de exemplu manichiura. Oamenii presupun ca aceste mici detalii nu se observa, insa adevarul este ca ele chiar se observa si se tine seama de ele.

  12. Foloseste-te de orice pentru a-ti spori starea de bine si increderea – De exemplu, daca simti ca ar trebui sa iti cumperi o camasa sau o rochie noua pentru acest interviu, nu ezita si cumpara-ti. Daca simti ca parul nu iti sta prea bine, programeaza-te urgent la frizer/coafor. Orice lucru marunt care te va face sa te simti mai bine si mai increzator in tine, se va reflecta in mod pozitiv in prestatia ta din timpul interviului.

  13. Observa-ti si revizuieste-ti postura si limbajul corpului – Ne place sa admitem sau nu, insa postura si limbajul corpului spun multe despre noi si sunt printre lucrurile care se observa si interpreteaza in timpul interviului. Amy Cuddy, profesor si psiholog la Harvard, a avut un celebru discurs la TED in care a vorbit despre legatura intre postura pe care o avem si succes. Concluzia studiului ei este: chiar si atunci cand nu ne simtim increzatori, daca ne pozitionam intr-o postura de persoana increzatoare (“power posing”, pozitie de putere), impresia pe care o facem ne poate creste substantial sansele de success (inclusiv la interviu): https://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_you_are?referrer=playlist-11_must_see_ted_talks

  14. Noteaza-ti lucrurile importante pe care vrei sa le spui/intrebi – Ti s-a intamplat ca dupa interviu sa te torturezi cu ganduri de genul: “ar fi trebuit sa spun si asta sau ar fi trebuit sa intreb si despre chestia asta?” pentru ca atunci, in emotiile interviului, ai uitat? Ei bine, ca sa nu mai uiti, noteaza-ti lucrurile importante pe care vrei sa le spui/intrebi si citeste-le inainte de interviu. Poti de asemenea sa aduci cu tine la interviu si o agenda in care sa ai notate intrebarile.

  15. Estimeaza timpul pana la sediul companiei – Ia-ti suficient timp, foloseste google maps/waze pentru a estima cat mai corect timpul petrecut in trafic si calculeaza in asa fel incat sa ajungi cu 10 minute mai devreme. Ia cu tine si numarul recrutorului sau persoanei cu care ai discutat, in cazul in care nu reusesti sa gasesti locatia.

  16. Odihneste-te bine – Pentru a-ti imbunatati performanta, puterea de concentrarea si capacitatate de a face fata situatiilor stresante, ai nevoie de un somn bun de 7-8 ore. Asadar, ai grija de tine si odihneste-te bine!

Autor: Elena Popa

 

———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

SEFI, DICTATORI SI LIDERI

leader bossIn ultimele doua decenii se tot vorbeste de faptul ca Romania duce lipsa, intre multe altele, de lideri, iar cei care se afla pe pozitii de management sunt mai degraba sefi, sefuti sau sefuleti si mai putin lideri veritabili.

Pentru a intelege ce calitati, competente si abilitati trebuie sa aiba acei lideri pe care ni-i dorim cu totii, trebuie mai intai sa vedem care sunt stilurile de leadership cel mai des intalnite, ce impact are fiecare stil asupra companiei si cat de eficiente sunt ele.

  1. Leadership democratic- Acest tip de leadership este cunoscut si ca leadership participativ. Liderii care au acest stil iau decizii numai dupa ce se consulta cu toti membrii echipei. Desi decizia finala este luata de lider, fiecare membru al echipei isi poate spune punctul de vedere. Este un stil foarte eficient de cele mai multe ori. Totusi in medii de lucru sau situatii cand trebuie luate hotarari foarte rapide, aceasta abordare nu da rezultate prea bune.

Exemple clasice de lideri democratici: George Washington, Abraham Lincoln, Jimmy Carter.

  1. Leadership autocratic – Acest tip de lider este exact opusul liderului democratic, si anume ia decizii fara sa se consulte cu nimeni, rareori admite sugestii, este bazat pe control si se asteapta ca membrii echipei sa ii execute prompt si fara comentarii ordinele. Acest stil de conducere este potrivit doar in medii militare sau unde se executa operatii repetitive si unde angajatii sunt necalificati. In alt gen de organizatii acest tip de sef, care crede ca pozitia de zeu e vacanta si automat i se cuvine, poate duce departamentul sau compania la situatii dezastroase.

Exemple istorice de lideri autocratici sunt: Regele Henry VIII, Regina Elizabeta I, Napoleon Bonaparte, presedintele Richard Nixon, Nicolae Ceausescu.

  1. Leadership birocratic – acest tip de lider este cel care merge strict pe reguli si proceduri. Este ceva mai deschis decat liderul autocratic in a asculta opiniile angajatilor, insa nu le ia in seama daca acestea nu se inscriu in regulile si practicile uzuale ale organizatiei.

Acest tip de conducere nu tolereaza si nu stimuleaza deloc creativitatea si inovatia. Poate fi eficient doar in medii unde exista multa munca de rutina foarte procedurizata sau unde sunt riscuri mari (lucrul cu substante toxice, explozibile, etc).

Exemplu de lideri birocratici: sefii de departamente din agentiile gurvernamentale.

  1. Leadership transformational –Liderii transformationali sunt de regula entuziasti, pasionati si vizionari. Ei vad foarte bine imaginea de ansamblu, sunt charismatici, stiu cum sa motiveze oamenii, sa ii incurajeze, sa le ofere suport, dar sa ii si scoata din zona de confort, incurajandu-i sa gandeasca si sa fie creativi. Acest gen de leadership este foarte potrivit pentru companiile foarte mari, unde CEO-ul este o persoana vizionara si poate inspira audiente largi.

Unul din neajunsurile acestui tip de leadership vine din atentia sporita si concentrarea pe planurile pe termen lung si pe imaginea de ansamblu, omitand inerent detaliile si implementarea efectiva a planurilor. Acest tip de lideri trebuie sa aiba pe langa ei oameni orientati catre detalii, care sa ii completeze. Un alt dezavantaj ar fi ca oamenii pot ajunge destul de repede la burnout, prin faptul ca isi dedica timp suplimentar atingerii obiectivului propus.

Exemple marcante de lideri transformationali: Steve Jobs, Ross Perot- fondatorul companiei EDS, John Rockefeller – fondatorul companiei Standard Oil.

  1. Leadership “Laissez-Faire”- Traducerea literala a termenului “Laissez-Faire” este “lasati sa faca”. Astfel ca acest tip de leadership este unul non-autoritar, in care liderii ofera ghidaj minim, considerand ca oamenii exceleaza cand sunt lasati sa munceasca in ritmul si in stilul lor propriu.

Acest stil de coordonare (sau mai degraba de non-coordonare) are succes in medii creative, respectiv in publicitate si marketing, dar si managementul oamenilor de vanzari, care se bazeaza foarte mult sau exclusiv pe comision. De asemenea, poate fi implementat cu rezultate bune in start-up-uri formate din experti, unde fiecare stie exact ce are de facut in domeniul lui si nu are nevoie de prea multa coordonare si suport.

In alte tipuri de organizatii, leadershipul “laissez-faire” nu s-a dovedit a fi eficient, din cauza lipsei de disciplina si de structura.

Exemple celebre de lideri “laissez-faire”: Mahatma Gandhi si Robert Noyce- cand a lansat Intel, acesta a avut acest tip de leadership, insa dupa un timp, cand compania s-a dezvoltat, stilul lui de management “lejer” nu a mai fost unul potrivit, trecandu-se la unul mai autocratic, potrivit organizatiei din acel moment.

Un alt exemplu notabil este cel al Presedintelui Theodore Roosevelt, care in timpul construirii Canalului Panama a delegat intreaga sa autoritate expertilor.

  1. Leadership charismatic – Acest tip de leadership se bazeaza pe charisma si pe abilitatea liderului de a convinge, influenta si inspira persoana si grupul. Este destul de asemanator din unele puncte de vedere cu leadershipul transformational, prin faptul ca in ambele tipuri de leadership accentul este pus pe atingerea unor scopuri mari, iar liderii apeleaza la emotie. Diferenta intre liderul charismatic si cel transformational este ca prezenta liderului charismatic este necesara pentru succesul proiectelor si al initiativelor. Pe cand liderii transformationali construiesc increderea in randul oamenilor din echipa, astfel incat absenta liderului sa nu afecteaza deloc sau cat mai putin succesul proiectului. O alta diferenta este faptul ca liderul charismatic poate fi narcisist si isi poate folosi charisma pentru a-si satisface propria vanitate, pe cand cel transformational isi foloseste calitatile in scopuri inalte, pentru a schimba in bine societatea sau organizatia.

Exemple de lideri charismatici celebri: Fidel Castro, Adolf Hitler, Martin Luther King, Papa Ioan Paul, Ronald Reagan, Jack Welch (fost CEO General Electric).

  1. Leadership tranzactional- acest tip de lideri sunt foarte orientati catre rezultate, performanta si structura, iar parghiile pe care le folosesc sunt pe formatul recompensa – pedeapsa. In timp ce leadershipul transformational motiveaza emotional, apeland la valori, principii si idealuri comune, pentru atingerea unor scopuri superioare, leadershipul tranzactional apeleaza la recompense materiale. O performanta mai buna se va traduce in bani mai multi si/sau comisioane mai mari.

Exemple indiscutabile de lideri tranzactionali: Bill Gates si Howard Schultz – fondatorul Starbucks.

Acesta este probabil stilul de leadership cel mai practicat in lume la acest moment, inclusiv in companiile multinationale din Romania.

  1. Leadership “servant /servitor” – Acest tip de leadership incurajeaza luarea deciziilor in colectiv si impartirea autoritatii cu membrii grupului. Liderul de tip “servant” conduce prin exemplu si poate crea o cultura organizationala pozitiva si sanatoasa.

Dezavantajul este ca nu se poate aplica atunci cand trebuie luate decizii foarte rapid sau cand exista termene limita foarte stranse.

Exemplu de lider “servant”: Maica Tereza

  1. Leadership situational – Aceasta categorie de lideri este destul de rara, iar liderii situationali detin un set de abilitati cu adevarat unice. Ei sunt acei lideri care isi ajusteaza stilul de conducere in functie de situatie si de tipul de organizatie, pentru a obtine rezultatul dorit. De exemplu, acelasi lider poate folosi stilul participativ pentru a incuraja colaborarea si rezolvarea problemelor prin consultarea angajatilor, dar poate deveni temporat autocratic, daca angajatii devin pasivi sau intarzie la lucru, pentru a arata ca nu tolereaza astfel de comportamente. Cand productivitatea scade si business-ul are nevoie de o revigorare, el poate folosi stilul tranzactional, oferindu-le bonusuri suplimentare de performanta. Liderul situational de asemenea poate motiva grupul, comunicandu-i viziunea lui, inspirandu-i astfel sa isi atinga obiectivele. Un astfel de lider poate fi atent la detalii, pastrand totodata viziunea globala ca prioritate in mintea sa.

Exemple faimoase de lideri situationali: John Wooden- fost antrenor principal al echipei de basket masculine UCLA si Dwight D. Eisenhower – fost presedinte SUA.

 

Autor: Elena Popa

 

———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

 

 

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

CUM SA DEVII MAI PRODUCTIV IN MUNCA TA

Project ManagerCunosti sentimentul acela ca 24 de ore nu iti mai sunt de ajuns? Sau starea de frustrare si anxietate cand te trezesti la sfarsitul programului ca nu ai facut nici jumatate din ce iti propusesei sa rezolvi in acea zi?

Iata cateva metode care te pot ajuta sa bifezi cat mai multe dintre lucrurile pe care le ai de facut la birou intr-o zi.

  1. Fii realist atunci cand iti pregatesti “to-do list” – De multe ori ne incarcam singuri cu lucruri care pot sa mai astepte, insa ne simtim obligati sa le trecem pe agendele noastre, pentru ca altfel avem sentimentul acela de vinovatie, ca nu am facut destul, ca ar trebui sa dovedim altora sau noua insine ca putem mai mult decat atat. Insa realitatea este ca o lista prea incarcata ne va duce doar la amanare, la demotivare, frustrare si intr-un final la un inevitabil burnout.

  1. Concentreaza-te pe un singur lucru odata – S-a dovedit stiintific ca multi-tasking-ul este foarte neproductiv si chiar periculos, pentru ca divizarea atentiei catre mai multe sarcini ne scade abilitatea de a executa corect chiar si lucrurile usorare. Dimpotriva, focalizarea atentiei pe un singur obiectiv duce la imbunatatirea dramatica a productivitatii si a eficientei. Profesorul Daniel Levitin (psihologie cognitiva, neurostiinta, autor al cartii « The Organized Brain » de la Universitatea canadiana McGill a spus ca “trecerea de la un task la altul vine cu un cost biologic, care in final ne va face sa ne simtim obositi mult mai repede decat daca acordam intreaga noastra atentie unui singur lucru.”

  1. Foloseste-ti la maxim perioada zilei cand esti cel mai productiv – Fiecare dintre noi are o perioada a zilei cand ajungem la un maxim de productivitate. Pentru unii acea perioada este dimineata, pentru altii la amiaza, iar pentru unele persoane chiar spre seara. Oricare ar fi aceea, foloseste-o pentru lucrurile care necesita mai multa concentrare, mai multa energie si mai mult efort. Pastreaza lucrurile repetitive pentru perioada cand lucrezi cu motorul mai putin turat.

  1. Fa o evaluarea a lucrurilor care te intrerup cel mai des – Robin Sharma spunea ca cel mai mare dusman al nostru in acest secol al tehnologiei sunt lucrurile care ne distrag atentia si ne impiedica astfel sa ne concentram pe lucrurile si task-urile cu adevarat importante.

Gandeste-te care sunt lucrurile care te intrerup cel mai des: Emailul-urile? Social media? Discutiile colegilor/cu colegii? Exista solutii pentru fiecare gen de situatie- se poate inchide inboxul, se pot opri notificarile venite de pe social media, se pot gasi sali unde se poate lucra in liniste.

  1. Ofera-ti pauze – Formeaza-ti un obicei din a te ridica de la birou la fiecare ora pentru 5-10 minute. Ideal ar fi sa iesi afara, sa te aerisesti, dar daca nu poti sa iesi de fiecare data, cel putin ridica-te de la birou si priveste pe fereastra, pentru a-ti odihni totodata si ochii.

  1. Cere ajutor cand ai nevoie- Daca te simti coplesit/a de volumul de munca prea mare, ai curaj si cere ajutor celorlalti. De cele mai multe ori oamenii pot fi disponibili, poate chiar dornici sa ajute, dar cum o pot face daca nu iti verbalizezi nevoia?

  1. Asculta muzica- Studii recente1) au aratat ca atunci cand ai de facut lucruri repetitive, este indicat sa asculti muzica familiara, pentru ca te ajuta sa iti pastreze mintea concentrata pe ceea ce faci. Tot in acest registru al stimularii pozitive, cercetatorii japonezi au aratat ca privitul pozelor cu animale dragalase imbunatateste foarte mult concentrarea2).

  1. Ofera-ti un mic cadou pentru fiecare lucru dus la bun sfarsit – Toate cartile de autodezvoltare si toti trainerii bine-intentionati ne invata cat de important este sa iti oferi mici cadouri si premii cand iti termini cu bine proiectele. Este o metoda simpla, placuta, dar mai ales foarte eficienta, pentru ca aceste premii pe care ti le oferi iti maresc motivatia si iti creaza o stare de spirit foarte buna, astfel ca te simti pregatit pentru a incepe urmatoarele proiecte.

In concluzie, foloseste orice metoda simti ca iti este de folos pentru a-ti spori productivitatea si performanta. In tot acest proces ai grija sa fii bun cu tine. Nu te astepta sa devii ultra-productiv peste noapte. Important este sa incepi de undeva, chiar daca prin pasi mici. Straduieste-te sa inlocuiesti obiceiurile pe care le-ai cultivat ani de zile, constient sau inconstient, cu unele benefice pentru productivitatea ta si in final, pentru starea ta de bine.

Bibliografie:

  1. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/conquering-cyber-overload/201305/is-background-music-boost-or-bummer

  1. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0046362

 

Autor: Elena Popa

 

———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

HIRE ME! – METODE NECONVENTIONALE DE PROMOVARE ONLINE

Brandul de angajatorIn ultimii ani a devenit tot mai populara promovarea pe Linkedin in vederea gasirii unui nou job, promovarea fiind facuta fie personal, fie prin intermediul prietenilor. Observ astfel saptamanal postari pe Linkedin scrise de persoane in cautarea de noi provocari sau mesaje publicate de prietenii acestora, pe Linkedin, sau pe diverse grupuri de specialitate pe Facebook. A doua modalitate, prin intermediul prietenilor, este evident mai sigura, pentru ca pastreaza anonimatul.

Ideea in sine mi se pare una foarte buna si sunt sigura ca poate aduce rezultatele dorite destul de rapid, daca mesajul care ajunge la Recrutori si/sau angajatori, este unul atractiv si conceput in mod inteligent.

Cateva sfaturi pentru cei care doresc sa recurga la aceasta metoda de promovare:

  • Formuleaza mesajul cat mai concis si la obiect, cu informatii relevante despre experienta ta, dar mai ales despre realizarile tale;

  • Nu te plange si nu critica angajatorii in mesajele tale. Am observat destule postari in care candidatii se plang si critica, uneori foarte agresiv, angajatorii. Inteleg cat este de frustrant sa cauti un job luni de zile, insa daca iti vei arunca frustrarea in online drept in fata celor de la care astepti sa te angajeze, efectul va fi ca jobul dorit se va indeparta si mai mult. De ce? Pentru ca nici o companie nu doreste sa angajeze persoane frustrate.

  • Nu folosi santajul emotional. Chiar daca situatia ta este una dificila, nu o mentiona in mesajele tale, cerand mila. Ci mai degraba starneste interesul angajatorilor prin ce poti oferi ca experienta si abilitati.

  • In cazul in care recurgi la ajutorul unor prieteni pentru a te recomanda, alege cu grija persoanele la care apelezi. Formuleaza-ti tu mesajul care va fi lansat pe Linkedin sau Facebook, pentru ca tu stii cel mai bine care iti sunt abilitatile. Prietenii, chiar daca sunt bine intentionati, poate ca nu te cunosc atat de bine din punct de vedere profesional. Am vazut pe grupuri specializate mesajele unor persoane care incercau sa isi promoveze prietenii, dar nu cred ca le faceau nici un bine, pentru ca erau efectiv puerile si nu spuneau mai nimic despre persoanele in cauza, decat ca sunt “foarte muncitoare, dornice sa invete si amuzante.”

  • Specifica foarte clar pozitiile de care esti interesat/a. Am intalnit cateva situatii in care diferite persoane au fost recomandate de prieteni si in momentul in care au fost contactate de recrutori, au declinat invitatia la interviu, spunand ca nu sunt interesate de acele pozitii, ci isi doresc cu totul altceva.

  • Indiferent ca te promovezi singur sau prin intermediul altora, asigura-te ca ai un profil Linkedin atractiv si profesional. Mai multe informatii despre cum sa iti optimizezi profilul Linkedin poti gasi in articolele publicate anterior:

LEGATURA DINTRE PROFILUL LINKEDIN SI SANSA GASIRII UNUI JOB

LINKEDIN LUAT CU ASALT DE JEDIS, NINJAS SI PROFETI DIGITALI

6 METODE PRIN CARE RECRUTORII TE POT GASI MAI USOR PE LINKEDIN

TO BE OR NOT TO BE … ON LINKEDIN

Pe langa metoda de mai sus, exista si alte maniere neconventionale de auto-promovare pentru a obtine un job, de la imprimarea CV-ului pe tricou, pana la “CV-ul lego”1, coaserea lui pe o panza sau imprimarea pe mai multe pixuri a parcursului in cariera.2 Se pare ca aceste modalitati inedite de a atrage atentia angajatorilor au avut succes de cele mai multe ori, dar trebuie observat ca majoritatea celor care au recurs la astfel de metode neconventionale lucrau in PR, publicitate, comunicare sau jurnalism, domenii unde creativitatea este o cerinta obligatorie.

In concluzie, orice metoda de promovare ai alege sa folosesti, trebuie sa ai in vedere ce mesaj si ce imagine personala vrei sa ajunga la potentialii angajatori.

  1. https://www.socialtalent.com/blog/recruitment/the-10-most-creative-resumes-weve-ever-seen

  2. http://incont.stirileprotv.ro/job-uri/cum-te-angajezi-daca-iti-imprimi-cv-ul-pe-tricou-sau-ti-l-postezi-pe-facebook.html

 

Autor: Elena Popa

 

———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

RASPUNSURI LA CELE MAI FRECVENTE INTREBARI DESPRE CV

idei hartie CVAm facut un sumar al celor mai frecvente intrebari despre CV primite in 2018, impreuna cu raspunsul la ele. Iata-le:

 

Odata cu intrarea in vigoare a GDPR, CV-ul meu va ramine in baza de date a firmei la care am aplicat?

Daca ai aplicat pe site-ul companiei si compania respectiva ti-a cerut consimtamantul pentru prelucrarea datelor personale, da, CV-ul tau va ramine in baza de date pe durata nelimitata. Daca insa ai aplicat trimitand CV-ul prin email, compania va pastra CV-ul tau pe o perioada limitata de timp.

Cate pagini trebuie sa aiba un CV?

Exista mai multe opinii in legatura cu acest subiect, unii spun ca nu ar trebui sa aiba mai mult de o pagina, altii doua sau chiar trei. Eu cred ca lungimea CV-ului depinde de experienta persoanei. Un profesionist cu mai mult de 10 ani experienta nu ar trebui sa-si „inghesuie” experienta si realizarile intr-o singura pagina. Chiar si daca depaseste doua pagini nimeni nu il va descalifica pentru acest lucru. In concluzie, pentru mai putin de 10 ani experienta, poate fi 1-2 pagini, pentru mai mult de 10 ani experienta, 2-3 pagini.

CV-ul trebuie sa fie in format european?

Dragi candidati, trebuie sa va spun ca CV-ul in format european este cosmarul oricarui recruiter. De aceea, va rog, va rugam,  nu folositi acel format, decat daca vi se cere in mod expres (se cer de obicei pentru aplicatii la proiecte din fonduri europene).

Pentru a ma diferentia de alti candidati, pot folosi un format mai neobisnuit (cu grafica, culori, tabele, coloane separatoare)?

Sfatul meu este sa folosesti un format si un font cat mai simple si mai usor de urmarit, fara prea multe culori, coloane sau tabele. Fac exceptie doar cei care lucreaza in marketing sau publicitate, din partea carora da! se asteapta un format mai original, care sa reflecte creativitatea aplicantului.

Este nevoie sa scriu „Obiectivul” la inceputul CV-ului?

Nu, nu este nevoie. Doar daca vrei sa faci o schimbare majora in cariera, sa iti schimbi complet domeniul. In acest caz este nevoie sa explici in 2-3 randuri de ce ai aplicat la jobul respectiv, neavand experienta in domeniu.

 Ce trebuie sa scriu la informatii personale?

Nume, prenume, orasul in care locuiesti (si daca este cazul, orasul in care vrei sa te muti), adresa de email si telefon. Nu este nevoie sa scrii adresa, starea civila, varsta, daca ai sau nu copii, religia.

Cat de multe atributii trebuie sa scriu la fiecare job?

In niciun caz nu trebuie sa fie un singur rand cum am vazut in multe CV-uri. Ca regula generala, nu ar trebui sa fie mai mult de 5-6 atributii, evident cele mai relevante pentru pozitia pentru care aplici. Un lucru important de mentionat aici: fiecare companie are jargonul propriu si prescurtarile proprii, care nu se regasesc in alte companii. Astfel ca fie nu le folositi,fie daca alegeti sa le folositi, neaparat sa le si explicati.

Atributiile trebuie scrise cu „bullet point”, nu ca o nuvela.

Trebuie sa scriu realizarile pe care le-am avut la fiecare job?

Da! Absolut, da! Poti omite atributiile, insa realizarile trebuie scrise in CV, pentru a te diferentia de ceilalti candidati si pentru a arata angajatorilor ca ai chiar adus plus valoare in locurile unde ai lucrat. Destul de multi candidati mi-au spus ca ei nu au realizari, insa de cele mai multe ori acest lucru nu este adevarat. Acest lucru se intampla pentru ca oamenii au tendinta de a considera drept actiuni„normale”, ceea ce erau de fapt realizari.

Daca am avut pauze de cateva luni intre joburi, cum le trec in CV?

In aceasta situatie, nu mai scrie formatul uzual cu luna si anul inceperii, respectiv terminarii, ci doar anul ( de exemplu, 2014-2016).

 Daca am avut mai multe joburi de scurta durata la rand, trebuie sa dau explicatii?

Da, este de preferat sa scrii la fiecare ce s-a intamplat, de ce ai stat o perioada scurta. Altfel, risti sa nu fii chemat la interviu.

 Ce trebuie sa scriu la abilitati?

In primul rand trebuie scrise cele tehnice si cele legate de folosirea computerului. Totusi, nu nota si cele care sunt evidente, cum ar fi „navigarea pe internet, folosirea email-ului”, cum am citit in mai multe CV-uri.

Intr-o sectiune separata, noteaza abilitatile sociale, de comunicare, etc., insa ai grija sa nu abuzezi, enumerand un lung sir de abilitati si „buzzwords”, cum sunt numite, care au ajuns sa nici nu mai fie luate in serios de catre recrutori/angajatori. De exemplu: muncitor, responsabil, orientat catre rezultate, om de echipa, multi-tasker, automotivat, expert. In locul insiruirii acestor cuvinte este de preferat sa dati scurte exemple care sa reflecte aceste abilitati. Sau sa le pastrati pentru interviu.

 Ce alte lucruri ar trebui sa stiu referitor la scrierea CV-ului?

Foloseste cuvinte-cheie. Urmareste cu atentie descrierea pozitiei la care ai aplicat si asigura-te ca cerintele jobului se regasesc in CV-ul tau.

Evita sa scrii despre voluntariate/interese religioase sau politice.

Foloseste un titlu adecvat pentru CV-ul tau. Nu doar „resume” sau „CV vers. 2”, ci „ CV Prenume Nume”.

Dupa ce l-ai terminat de redactat, citeste-l si reciteste-l. Si iar reciteste-l. Si roaga si pe altcineva sa-l citeasca. Nu iti permiti un CV care sa contina greseli gramaticale (…..cel putin nu pana cand se va da un OUG care va da liber la agramatism).

 

Autor: Elena Popa

 

———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

8 OBICEIURI PAGUBOASE DE CARE SA NE DEZVATAM IN 2019

colegi echipaInceputul noului an este perioada perfecta pentru a reflecta la cum ne putem imbunatati viata, sub toate aspectele ei. Din punct de vedere profesional, pentru a ne face viata la job cat mai placuta si mai lipsita de ingrijorari, de temeri si framantari, am pregatit o lista cu obiceiuri paguboase si contraproductive, obiceiuri la care am face bine sa renuntam in anul care tocmai a inceput.

  1. O atitudine critica si negativa – Nu cunosc alt lucru care sa fure mai mult omului placerea si bucuria de a trai, decat o atitudine de vesnica nemultumire. Nu e doar ca iti strica “zenul si feng-shui-ul”, dar cand ai o atitudine critica incepi sa vezi dificultati acolo unde nu sunt si pierzi timp pretios plangandu-te si/sau concentrandu-se pe probleme care de fapt nu exista.

  2. Mancatul la birou, in fața calculatorului/lipsa pauzelor– Este stiut ca obiceiul de a manca in fața calculatorului/laptopului este unul din cele mai nesanatoase. Pe langa faptul ca nu reusesti sa te bucuri de mancarea din fata ta, te si priveaza de interactiunea cu colegii si de deconectarea atat de necesara de la activitatile legate de job. Declaratia ca “nu am timp” este doar o scuza, pentru ca daca iti doresti cu adevarat, iti poti rezerva aproximativ 30 de minute pentru pranz.

Acelasi lucru este valabil pentru pauze. Iti poti seta alarma de 5-10 minute repaus pentru a te deconecta din cand in cand de la munca. Totul este sa iti stabilesti intentia. Odata stabilita intentia, va veni in timp, in mod natural, si obisnuinta.

  1. “Oh, nu, e iarasi Luni!” – S-a format acest obicei sa incepem sa ne lamentam inca de duminica seara ca a doua zi trebuie sa mergem iar la job. Cu aceasta atitudine/mentalitate fixata deja de cu o seara inainte, nu este de mirare ca luni, cel putin in prima parte a zilei, daca nu intreaga zi, avem un nivel de energie, un entuziasm si-un chef de munca asemanator cu cel al unei pisici ghiftuite.

Putem desfiinta acest obicei absolut pagubos, schimbandu-ne pur si simplu perspectiva. De exemplu, in loc sa ne gandim la lucrurile “dureroase” care ne asteapta la birou, putem sa anticipam lucrurile placute de la job (de ex, interactiunea cu colegii preferati, savurarea unei cafele bune, etc).

  1. Refuzul de a sta acasa cand esti bolnav/a- Este foarte indicat repausul acasa cand cineva nu se simti bine, iar asta nu doar pentru ca “nu ii va ridica nimeni statuie”, ci pentru ca este nepoliticos si lipsit de consideratie din partea acelei persoane sa imprastie virusii lui in tot biroul.

Asa cum pe buna dreptate ne revoltam ca unii parinti isi aduc copiii bolnavi la cresa/gradinita/scoala, la fel trebuie sa tinem si noi cont de colegii nostri, care nu au nici o vina cand noi avem probleme cu sistemul imunitar.

In plus, refacerea va fi mult mai rapida cand esti in patul tau, decat intr-un mediu lucrativ, cu starea de agitatie aferenta.

  1. Neglijarea retelei profesionale – Cand totul se intampla pe repede inainte, nu este usor sa tii legatura cu fosti colegi, colaboratori sau clienti. Totusi, este un aspect pe care nu e bine sa il neglijezi, pentru ca nu vrei sa fii acea persoana care suna doar cand are nevoie de ceva.

  2. Evitarea evenimentelor si petrecerilor in cadrul companiei – Cei care au tendinta sa evite interactiunea sociala nu sunt neaparat numai introvertii, ci si extrovertii care isi doresc sa petreaca mai mult timp cu familia. Insa participarea la acest gen de intruniri (sau macar la o parte din ele) ajuta nespus la formarea si/sau consolidarea relatiilor inter-personale cu colegii din echipa sau din alte echipe.

  3. Neglijarea timpului pentru invatat- Am observat, inclusiv la mine, ca timpul pentru invatare este unul dintre cele mai neglijate si impinse spre acea margine de orizont care nu se va materializa niciodata: “poate maine”. Oricat de multa experienta ai avea intr-un domeniu, este mereu loc de perfectionare. Nu neglija sa citesti tot ce este relevant in domeniul tau, nu neglija sa participi la workshopuri, seminarii si orice alt eveniment de unde poti invata despre domeniul tau de activitate, dar si despre tine.

  4. Stagnarea intr-un job nepotrivit – Odata ce ai realizat ca nu te mai regasesti la jobul tau, indiferent de motiv, care poate fi un nou sef, sau sentimentul de stagnare profesionala, etc., este de dorit sa incepi imediat cautarile pentru un nou job sau, de ce nu?, o noua pozitie in aceeasi companie.

Este extrem de important sa nu ramai intr-un loc nepotrivit sau chiar toxic, pentru ca nefericirea la job iti pot afecta atat sanatatea, cat si viata personala.

Cu siguranta nici unul din aceste obiceiuri nu va disparea peste noapte, dar cu perseverenta si practica este posibil sa facem ca deprinderile nefolositoare sa devina istorie. Vor fi probabil zile in care te vei minuna ca inca traiesti, vor fi probabil zile cand vei dori sa dispari pur si simplu, sa intri intr-o realitate paralela sau sa fugi in munti, dar vor fi si zile in care vei simti ca a meritat fiecare secunda de efort.

Va urez un 2019 productiv, vesel si cu obiceiuri sanatoase!

Autor: Elena Popa

 

———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

2018 – ANUL IN CARE CANDIDATII SI-AU ALES ANGAJATORII

carma vas directie

Sursa imagine: https://stocksnap.io/photo/JG8AXYUVU3

Mai este o luna pana la sfarsitul lui 2018, un an dificil, de “cod rosu”, pentru recrutori si angajatori.

Iata o retrospectiva a principalelor evenimente din acest an care au afectat piata fortei de munca din Romania:

  • Trecerea CAS și CASS exclusiv in sarcina salariatilor. Masura nu a afectat foarte mult angajatii, pentru ca marea majoritate a companiilor nu a redus salariul net, ci a marit salariul brut sau a gasit alte solutii (de exemplu, acordarea unui bonus lunar) pentru a mentine salariul net la acelasi nivel. Initial, au fost cateva balbe ale guvernului in ceea ce priveste scutirea de impozit pentru IT-isti, insa au revenit in Februarie mentinand acest beneficiu neschimbat. Tot din Februarie s-a aprobat scutirea de impozit si pentru angajatii cu studii medii care lucreaza in IT.

  • Salariul brut minim pe economie a atins anul acesta suma de 1900 RON.

  • Salariatii de la stat au ajuns sa castige cu 60% mai mult decat salariatii din mediul privat – conform datelor publicate in luna Septembrie de Institutul National de Statistica, salariul mediu in administratia publica a fost de peste 4.200 de lei, in timp ce un angajat in mediul privat castiga in medie circa 2.600 de lei net.

  • Introducerea GDPR-ului – Acest regulament a intrat in vigoare in luna Mai si a avut un impact asupra intregului mediu de business din Romania. In zona recrutarii, impactul a fost ca a ingreunat destul de mult procesul de colectare si stocare a datelor candidatilor. Totodata si depunerea CV-urilor din partea candidatilor a devenit mai greoaie si mai consumatoare de timp.

  • S-a votat legea care permite munca de acasa – In luna Aprilie s-a votat legea privind telemunca, care permite salariatiilor sa munceasca de acasa sau din alt loc in afara de sediul angajatorului lor, in anumite conditii.

  • Romania a ajuns in 2018 pe locul doi în lume, dupa Japonia, in topul tarilor cu cel mai mare deficit al fortei de munca. Conform unui studiu Manpower, 4 din 5 companii din tara noastra se confrunta cu lipsa de personal.

  • Rata somajului a ajuns la minime istorice- Conform ANOFM, in luna Octombrie rata somajului a fost in judetul Ilfov de 0.6%, 0.81% in judetul Timis, 1,35% in Bucuresti, iar in judetul Cluj aceasta a fost de 1,36%.

  • Am inceput sa importam tot mai mult forta de munca. Companiile care au recurs la aceasta solutie au fost cele din Horeca, industria manufacturiera si constructii. Inspectoratul General pentru Imigrari a confirmat ca in primele sapte luni ale anului s-au emis 4.395 de noi premise pentru muncitori non-UE, in special din Vietnam, Turcia, Nepal, Serbia, Sri Lanka, China si Republica Moldova. Numarul muncitorilor straini din Romania a atins anul acesta un nou maxim, respectiv 17.000 de persoane.

In acest context, de maxime si minime istorice, de noi legi si reglementari, au fost companii care au inteles ca trebuie sa se adapteze din mers la toate aceste schimbari si sa gaseasca solutii pentru a-si mentine angajatii si pentru a atrage noi resurse. Solutiile adoptate au fost: un proces de recrutare bine pus la punct, cu interviuri care nu s-au intins pe luni de zile, flexibilitate, programe de retentie, promovari, acordarea de beneficii, bonusuri, cresteri salariale.

Au fost insa si angajatori care au refuzat sa accepte realitatea anului 2018 si au ramas intepeniti in mentalitati, cifre, procese si proceduri care sunt puternic defazate fata de starea de fapt si de transformarile ce se petrec sub ochii lor pe piata fortei de munca.

Pentru ca anul 2018 a fost anul in care candidatii si-au ales angajatorii. Iar companiile care au refuzat sa accepte acest fapt, au ramas luni de zile fara oameni in pozitii cheie, au ramas fara oameni in productie si/sau au asistat frustrati cum le pleaca oamenii buni, unii dintre ei fara a incerca sa-i opreasca sau doar mimand incercarea de a-i retine, oferindu-le motive sa ramina din pozitia faraonului care se adreseaza sclavului de la baza piramidei.

Speranta mea este ca macar acum, in al doisprezecelea ceas, in luna a 12a a anului, acestia din urma sa invete din greselile pe care le-au facut in 2018. Nu de alta, dar nici 2019 nu se prevede a fi un an in care deficitul fortei de munca sa scada, iar noua generatie care va intra pe piata muncii va fi una nerabdatoare, pragmatica si deloc dispusa accepte prea multe compromisuri.

 

Autor: Elena Popa

 

———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

DE CE SUNT IMPORTANTE PROGRAMELE DE MENTORAT IN COMPANII?

mentorat invatare discutie

Sursa imagine: https://stocksnap.io/photo/KFSMDVXNZS

Programul de mentorat este un beneficiu care adeseori este trecut cu vederea, desi avantajele acestuia, atat pentru angajati cat si pentru angajatori, sunt  dovedite. Companii ca GE, Intel, Google, Caterpillar au astfel de programe pentru angajatii lor, iar 75% din executivi din Fortune 500 declara ca au ajuns in acele pozitii, datorita mentorilor lor. Din pacate in Romania sunt foarte putine organizatii care ofera acest beneficiu, iar in unele dintre aceste companii exista un mentorat informal si selectiv.

Pentru angajati acest beneficiu este unul evident. Haideti sa vedem care sunt utilitatea programelor de mentorat pentru organizatii:

  • Transferul de cunostinte de la o generatie la alta – Cand un angajat cheie pleaca, compania pierde odata cu el si abilititatile si cunostintele lui. Prin programul de mentorat, cunostintele pot fi transferate catre cei mai tineri. De asemenea, in acest fel seniorii se pot elibera de anumite sarcini si se pot concentra pe altele, potrivit experientei lor.

  • Retentia angajatilor – Studiile au aratat ca angajatii implicati in programe de mentorat, atat mentorii, cat si cei care beneficiaza de mentorat, sunt mult mai motivati sa ramana in companie, decat cei care sunt lasati sa se descurce singuri. Angajatii simt ca angajatorului ii pasa de ei, iar cei care devin mentori simt o mai mare satisfactie in munca lor. Nu doar cei care sunt indrumati beneficiaza de pe urma mentoratului, pentru ca orice proces de invatare este de regula cu dublu sens. Steinhardt a sintetizat perfect acest lucru cand a scris “Daruind vei dobandi”.

  • Crearea unui plan de cariera pentru angajati – Programul de mentorat este modalitatea perfecta pentru pregatirea angajatilor spre urmatorii lor pasi in cariera. Beneficiind de un transfer permanent de cunostinte si/sau abilitiati din partea mentorului, cel indrumat va fi mai repede capabil sa preia rapid un nou rol si noi responsabilitati.

  • Productivitatea crescuta a angajatilor – Nu arareori se intampla in companii ca angajatii sa fie nevoiti sa reinventeze roata si sa piarda timp pretios cu lucruri care sunt deja cunoscute de catre cei cu experienta. Cu cat mai repede vor avea raspunsurile la intrebarile lor, cu atat isi vor petrece timpul mai eficient si  vor deveni mai productivi.

  • Networking in cadrul organizatiei – Programele de mentorat ajuta intr-o mare masura ca noii angajati sa fie prezentati de mentorii lor in celelalte departamente ale companiei. Se obtine astfel o mai rapida integrare a lor si o mai buna comunicare inter-departamentala.

Desigur, in acest proces este foarte importanta selectia persoanelor potrivite, pentru ca nu oricine poate fi mentor, precum si nu oricine este interesat sa fie discipol.

In concluzie, este mult mai usor sa obtii performanta cand ai pe cineva alaturi care sa te ghideze, sa te protejeze de pragurile de sus si mai ales sa creada in tine. Este asa cum a spus Zig Ziglar: “Multi oameni au ajuns mai departe decat credeau, pentru ca altcineva a crezut ca ei pot”.

 

Autor: Elena Popa

 

———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

DESPRE REPUTATIA ONLINE. THE BEAUTY? OR THE BEAST?

Reputatia onlineDaca esti in cautarea unui nou job, trebuie sa fii constient ca angajatorii vor face cercetari mai mult sau mai putin amanuntite despre tine inainte de a te chema la interviu sau inainte de a-ti face o oferta.  Cele mai des cercetate platforme social media de catre Manageri si/sau Recrutori sunt Facebook si Linkedin. Insa, ei pot cauta numele tau si direct pe Google. De aceea, este crucial ca reputatia ta online sa fie una care sa nu faca niciun angajator sa ridice spranceana.

Asadar, pentru a verifica rezultatele cautarii numelui tau pe Google, este recomandat sa cauti de pe computerul unui prieten, pentru ca Google personalizeaza rezultatele pe baza istoricului cautarilor tale. De asemenea, este bine sa te deloghezi de pe toate conturile Google (Google plus, gmail, etc).

Din nou, inainte de a posta ceva pe Linkedin si/sau Facebook, intreaba-te daca te-ai simti confortabil ca angajatorul tau sau alti posibili angajatori sa vada ce ai scris sau ce poze/articole ai postat.

Cateva sfaturi in ceea ce priveste postarile pe Linkedin:

  • Testele de genul: “Care sunt primele litere pe care le vezi?” sau meme-uri cu: “Iar e luni si trebuie sa ma duc la scarbici”, ori “Octombrie, fii bun cu mine!” nu au ce cauta pe aceasta platforma si mai ales nu postate in timpul orelor de program. Mesajul pe care il transmiti celor ce te citesc este ca te plictisesti grav la birou si in plus nu ai un minim interes pentru domeniul in care activezi, din moment ce alegi sa informezi persoanele cu care esti conectat ca azi este o alta trista zi de luni si nu gasesti orice alta informatie care ar putea fi de folos si de interes pentru conexiunile tale.

  • Comentariile politice si religioase nu isi au locul pe Linkedin. Este bine sa pastram simpatiile politice pentru prieteni si cunoscuti. La fel si cu optiunile religioase. Postarile pline de cucernicie cu “Doamne ajuta!”, “Amin!” sau “Allah e bun!” nu trebuie sa apara pe un site de business.

  • Este recomandat sa fiti activi pe Linkedin, postand articole din domeniile voastre de activitate si/sau comentand la postarile altora. Totusi, aveti grija la ce si cum comentati. Am vazut unii profesionisti care isi asuma in permanenta rolul de “Gica-contra” si in general nu au niciodata nimic pozitiv si constructiv de spus/comentat/adaugat. O atitudine de vesnic nemultumit si o viata plina de drame nu sunt tocmai lucrurile pe care managerii doresc sa le gaseasca la potentialii angajati.

Dupa cum probabil stiti, activitatea voastra pe Linkedin se poate vedea usor la profil, inclusiv comentariile pe care le-ati facut in ultimele saptamani.

  • Completati-va cu acuratete informatiile din profil. De exemplu, am vazut atasate la profilul Linkedin al unui candidat 3 variante de CV, cu grave neconcordante intre ele. Intr-o varianta aparea ca a lucrat un an la un anumit job, in a doua versiune era scris ca a lucrat 5 luni, iar in ultimul CV acel job nu mai aparea deloc. Sansele ca aceste variante sa fie citite de Recrutori sunt foarte mari, iar probabilitatea sa fie chemat la un interviu este direct proportionala cu credibilitatea persoanei in urma lecturarii a 3 povesti diferite.

In cazul postarilor pe Facebook:

- Ganditi-va ce imagine proiectati atunci cand apareti in poze imbracati/e sumar, cand postati poze cu muulte sticle pe masa sau postati comentarii care intra in zona… crepusculara.

- Nu accidentati limba Romana! Macar voi nu….

- Nu postati poze sclipicioase, ingerasi care ies din cesti de cafele, icoane care aduc noroc, nu amenintati ca daca prietenii din lista nu trimit postarea voastra la 10 oameni si 5 pisici, nu o sa mai vina niciodata week-end-ul si vor avea 7 ani de ghinion.

- Nu dezvaluiti cu lux de amanunt vietile voastre amoroase si nu chinuiti publicul cu povesti despre cat de nemernici/nemernice au fost fostii parteneri/partenere.

Sigur, in cazul Facebook exista binecuvantata optiune de a nu face publice postarile, insa suprinzator de multi oameni nu o folosesc.

Pentru Linkedin nu exista aceasta optiune si unii angajati au declarat ca prefera sa nu aiba un cont pe Linkedin, unul din motive fiind faptul ca nu se simt confortabil sa se “expuna” online. Insa nu recomand absolut deloc aceasta optiune. Daca deschiderea unui cont pe Facebook este o optiune personala, a nu avea un cont pe Linkedin aproape ca nu mai este o optiune, daca esti in cautarea unui nou job, daca pur si simplu vrei sa iti maresti networkingul sau cauti noi oportunitati de afaceri. Recrutorii isi pun multe semne de intrebare atunci cand gasesc  candidati care nu au un profil Linkedin. Cel putin in unele profesii, cum ar fi marketing sau vanzari, absenta unui profil Linkedin este deja privita ca o lipsa de profesionalism si acei candidati sunt priviti cu suspiciune. Cum poti sa promovezi un brand sau cum poti sa vinzi un produs/serviciu, cum poti sa iti dezvolti reteaua de clienti, daca nu vrei sa folosesti unul din cele mai bune instrumente de promovare, ceea ce este Linkedin? Cum poti sa te remarci ca profesionist in domeniul tau, daca nu te preocupi de brandul tau personal? Si din nou, lipsa brandului personal nu mai este in 2018 o optiune. Daca nu esti vizibil online, practic nu existi.

In concluzie, orice informatie care ajunge online din directia/tastatura ta trebuie sa fie in concordanta cu imaginea pe care vrei sa o proiectezi/construiesti despre tine.

Tine cont: “Dureaza 20 de ani sa iti construiesti reputatia si doar 5 minute sa o pierzi. Daca te vei gandi la acest fapt, vei face lucrurile diferit.” – Warren Buffett

 

Autor: Elena Popa

 

———————

Despre autor:

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are treisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail

Integrarea Strategica a Noilor Angajati (workshop gratuit)

Logo Final MyHR team mediuA venit noul coleg, noul angajat. Si acum… ce urmează?
————————————————
Pentru a aborda cât mai corect întrebarea de mai sus de către managerii care au nevoie de mai multă claritate sau validare a propriilor decizii și acțiuni, propunem:
Workshop-ul dedicat managerilor implicați în procese de angajare si people management – în ediția gratuită de 4 ore.

Integrarea corecta a noilor angajați are impact strategic, cu implicații în rentabilizarea investiției in capitalul uman.

Structura workshop:
1. Ce este procesul de integrare a noilor angajați?
2. Importanța și alinierea strategică a integrării angajaților
3. Ce presupune mai exact integrarea?
4. Cine și cum se ocupă de integrare (companii mari vs mici)?
5. Patru elemente de bază inerente oricărui proces de integrare
6. Proiectarea unui proces eficient și corect de integrare pentru propria companie
—————————————————
Workshop bazat pe:
– interacțiune și sharing de informații între participanți
– abordarea de cazuri practice ale celor din sală
– utilizarea unor instrumente practice.
—————————————————-
Numar limitat de 6 locuri.

Workshop-ul are loc joi, 25 octombrie 2018, ora 15:00 – 19:00
Oferim cafea / ceai si ceva dulce.
Adresa: str. Grigore Alexandrescu, nr. 7, bl H, sc. 2, parter apt. 24 (Metrou Piata Victoriei)

Pentru inscrieri va invitam sa discutam pe e-mail (oksana@myhrteam.ro, office@talentreserve.ro) sau la telefon (0726151981).

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail