angajati performanti

Experienta prezentata in CV-ul unui candidat nu reprezinta neaparat garantia pentru succesul si performanta sa intr-un nou job. De ce? Pentru ca ele nu pot sa spuna intreaga poveste a personajului din spatele ei. De cele mai multe ori, abilitatile personale, obiceiurile si deprinderile create in timp sunt indicatori mult mai buni si mai rigurosi pentru performanta si evolutia profesionala a angajatilor.

Iata 14 caracteristici principale care pot garanta performanta unui angajat.

  1. Este automotivat – Persoana automotivata stie exact ce isi doreste si isi are foarte clar definite obiectivele. Angajatii automotivati nu au nevoie sa fie impinsi de la spate, sunt determinati si nu renunta usor, atunci cand se lovesc de obstacole.
  2. Nu se compara cu altii – Cel mai adesea comparatia cu altii aduce frustrare, inversunare si resentimente. O persoana de succes stie acest lucru si nu va cadea in periculoasa capcana a competitivatii excesive.
  3. Are o atitudine pozitiva – De cele mai multe ori la locul de munca exista presiune, exista termene limita si exista o incarcatura emotionala, care nu este tocmai una pozitiva. Oamenii care au succes au invatat sa faca fata situatiilor neplacute inerente jobului, evitand adoptarea unei dispozitii de maioneza taiata, mentinandu-si si in momentele mai dificile un tonus pozitiv si o atitudine echilibrata.
  4. Este autodidact – Niciun om nu a reusit si nu va reusi vreodata sa progreseze, ramanand intr-o stare de autosuficienta si avand impresia ca le stie pe toate. Angajatii performanti sunt mereu curiosi, dornici sa se dezvolte, sa se autodepaseasca si sa inteleaga cum functioneaza lucrurile.
  5. Este autentic – Atat la interviu, cat si la locul de munca sunt persoane care se straduiesc sa para ceea ce nu sunt de fapt. Iar lucrul acesta se vede. Din avion. Autenticitatea este una din caracteristicile oamenilor de succes, pentru ca ei nu au nevoie sa dovedeasca nimic nimanui. Fiind impacati si multumiti cu cine sunt (ma refer aici la acea multumire “sanatoasa”, si nu la autosuficienta), se pot prezenta deschisi si cu onestitate.
  6. Nu intra in panica in situatiile de criza – Angajatii performanti nu sunt dintre cei care incep sa tipe, sa acuze, sau chiar sa planga atunci cand apar situatii de criza. Ci, dimpotriva, sunt cei care “linistesc apele”, destind atmosfera, vin cu solutii si reusesc sa scoata echipa din dispozitia apocaliptica.
  7. Isi recunoaste greselile – Pentru nimeni nu e usor sa accepte ca a gresit si/sau sa primeasca un feedback negativ. Angajatii performanti au aceasta modestie, de a recunoaste ca au gresit, de a-si cere scuze, de a indrepta lucrurile si de a se asigura ca nu se va mai intampla.
  8. Nu ii este teama sa ceara ajutor – Contrar aparentelor, a cere ajutor nu este un semn de slabiciune, ci un act de curaj. Cei care fac performanta stiu ca nimeni nu poate ajunge la performanta fara sa ceara ajutor altora.
  9. Isi asuma responsabilitatea – Angajatii performanti sunt onesti si isi asuma responsabilitatea pentru actiunile lor. Daca lucrurile nu merg bine, isi asuma greseala si nu dau vina pe conjunctura, pe colegi, pe clienti, pe subalterni, sefi sau pe guvern.
  10. Stie cand sa spuna “Nu” – Sunt situatii cand este nevoie sa stii sa spui “nu”, pentru ca nu toate ocaziile si proiectele merita “Da”-ul nostru. Persoanele care au succes stiu exact cand este cazul sa decline o cerere, atunci cand ce li se cere este prea mult pentru ei.
  11. Nu il intereseaza sa fie perfect – Nevoia de perfectiune are un periculos efect de bumerang. Nu numai ca nu ajuta persoana respectiva sa ajunga perfecta, dar o indeparteaza si mai mult de acest deziderat. Oamenii de succes nu sunt interesati de perfectiune, ci sunt interesati sa invete si sa experimenteze lucruri noi.
  1. Stie sa ceara ce isi doreste – Nu este suficient sa stii ce iti doresti, ci este nevoie sa stii sa si ceri ceea ce iti doresti, ca sa si obtii rezultatul dorit. Toti avem in anturajul nostru acel gen de persoana care, desi merita si ar avea tot dreptul sa obtina o marire de salariu sau o promovare, nu le obtine pentru ca este prea modesta si considera ca altii trebuie sa vada meritele si eforturile ei. Persoanele de succes insa nu isi lasa evolutia profesionala in mana soartei si/sau la latitudinea altora, ci vor cere cu indrazneala, dar cu profesionalism, ce isi doresc.
  2. Are o tinuta/conduita profesionala – Pe langa o tinuta vestimentara potrivita jobului respectiv, cei performanti au o conduita generala adecvata pozitiei lor. Si anume, trateaza cu respect pe toata lumea, de la subalterni si colegi, pana la superiori. Totodata, sunt punctuali, isi respecta promisiunile, isi prezinta punctele de vedere clar si concis, dar fara a avea atitudinea ca toata lumea trebuie sa vina la ei “sa ia lumina”.
  1. Este pasionat de jobul său– Pasiunea este unul din cele mai importante ingrediente pentru succes. Pentru ca ea pune in miscare omul, energia si creierul lui, anima curiozitatea de a invata mai multe in domeniu si il ajuta sa treaca cu bine peste toate provocarile inerente fiecarui job.

In concluzie, succesul profesional si performata nu se obtin doar cu “munca pe branci”, ci include un cumul de abilitati si de caracteristici personale, care creeaza acel tip de personalitate cu un puternic impact pozitiv asupra tuturor celor din jurul lui si implicit, asupra organizatiei din care face parte.

————————

Autor: Elena Popa

Elena Popa este Senior Recruiter la Adecco Romania, are paisprezece ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera “Invitatie la success”. Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera.

 

—————————–

Alte articole pe teme de HR, dedicate atat reprezentantilor managementului cat si candidatilor gasiti AICI